کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران: جامعۀ رسانه‌یی کشور نگران مذاکرات صلح است

عاطفه غفوری

05 November 2020

کمیتۀ مصونیت خبرنگاران می‌گوید که نگرانی‌ها از معامله شدن آزادی بیان و دستاوردهای دو دهۀ پسین رسانه‌ها در مذاکرات صلح در حال افزایش است.

مسوولان این کمیته در هرات در نشستی که امروز (پنج‌شنبه، پانزدهم عقرب) به مناسبت روز جهانی پایان معافیت از جرایم علیه خبرنگاران برگزار شده بود، تأکید می‌کنند که برای حراست از آزادی بیان در روند صلح در حال مشوره با خبرنگاران کابل و ولایت‌های کشور هستند. همایون نظری، نمایندۀ کمیتۀ مصونیت خبرنگاران در هرات می‌گوید که بر بنیاد این طرح، همۀ خبرنگاران، مسوولان حکومتی و نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران کشور تعهد کرده‌اند تا برای حفظ دستاوردهای دو دهۀ پسین رسانه‌های افغانستان و نیز آزادی بیان، تلاش می‌کنند.

همچنان شماری از خبرنگاران حاضر در این نشست می‌گویند که اجازه نخواهند داد تا آزادی‌های موجود در عرصۀ اطلاع‌رسانی در کشور، قربانی زیاده‌خواهی و امتیازطلبی‌های طرف‌های مذاکرات صلح شود. فهیم فرجام، یکی از خبرنگاران هرات در این نشست تأکید می‌کند که طالبان هیچ تمایلی برای فعالیت آزاد رسانه‌ها و چرخش آزادانه اطلاعات ندارند و در مذاکرات صلح تلاش خواهند کرد تا محدودیت‌های شدیدی را بر رسانه‌ها وضع کنند.

آقای فرجام همچنان حکومت را به بی‌پروایی در برابر چالش‌های موجود بر سر راه فعالیت‌های رسانه‌های کشور متهم می‌کند. به گفتۀ او، به نظر می‌رسد که دولت افغانستان نیز از وضع محدودیت بر فعالیت‌های رسانه‌های کشور استقبال خواهد کرد. مسوولان رسانه‌های محلی در هرات و خبرنگاران این ولایت اما تأکید می‌کنند که به هیچ عنوانی اجازۀ معامله در این حوزه را به دو طرف نخواهند داد.

دوم نوامبر روز جهانی پایان معافیت از جرایم علیه خبرنگاران در قطع‌نامۀ سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ میلادی برای اقدام جدی کشورهای عضو در زمینۀ تأمین امنیت و مصونیت خبرنگاران صادر شد. اما پس از صدور این قطع‌نامه نیز موارد قتل، توهین، بدرفتاری، لت‌وکوب، تهدید و بازداشت خبرنگاران از سوی گروه‌های حکومتی و نیروهای وابسته به مخالفان دولت، ادامه داشته است.

اکنون با آغاز مذاکرات صلح، احتمال معامله شدن دستاوردهای دو دهۀ اخیر بیش از پیش خبرنگاران را نسبت به آیندۀ فعالیت‌های رسانه‌یی در کشور نگران ساخته است.