958FFE57-D5FD-4E56-930E-CE0B24A0659C_cx15_cy0_cw58_w1200_r1

کمیسیون حقوق بشر: در پنج روز گذشته ۳۷ غیرنظامی در حملات نیروهای امنیتی و طالبان کشته شده‌اند

neshananews

30 June 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که یافته‌های ابتدایی این نهاد نشان می‌دهد که در پنج روز گذشته در پنج رویداد جداگانه در کشور ۳۷ غیرنظامی کشته شده و ۵۷ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر با نشر یک اعلامیه تصریح می‌کند که بر اثر حملۀ راکتی دیروز (دوشنبه، نهم سرطان) در بازار کهنۀ ولسوالی سنگین ولایت هلمند ۲۳ فرد ملکی کشته شده و ۴۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. در این رویداد شماری از مواشی نیز تلف شده‌اند. حکومت و طالبان یک دیگر را در این حمله متهم می‌کنند، اما بررسی‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این زمینه ادامه دارد.

به نقل از اعلامیۀ این کمیسیون در رویداد دیگری در هفتۀ روان (یک‌شنبه، هشتم سرطان) بر اثر برخورد موتر حامل افراد ملکی با ماین کنار جاده‌یی در ولسوالی واشیر ولایت هلمند، هشت تن از اعضای یک خانواده جان باخته‌اند.

همچنان در هفتم سرطان بر اثر اصابت گلولۀ هاوان «نیروهای امنیتی» بر یک خانۀ رهایشی در روستای «دیچی‌خانه» در ولسوالی قرغان ولایت فاریاب یک عضو این خانواده کشته شده و چهار عضو دیگر این خانواده زخمی شده‌اند.

بر اساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هفتم سرطان بر اثر تیراندازی سربازان اردوی ملی در روستای «چانجیر» در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند یک فرد ملکی کشته شده و سه تن دیگر زخمی شده‌اند.

علاوه بر این، در پنجم سرطان سال روان خورشیدی بر اثر حملات هوایی ارتش بر طالبان در روستای وزیرآباد ولسوالی بلخ، چهار عضو یک خانواده جان باخته‌ و پنج تن دیگر زخمی شده‌اند. در میان این کشته‌شده‌گان و زخمیان بیش‌تر کودکان و زنان شامل‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان خطاب به طرف‌های درگیر جنگ می‌گوید که «با توجه به ابراز علاقۀ طرف‌ها به آغاز مذاکرات صلح، توقع می‌رود که با رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه، مسوولیت‌پذیرانه‌تر از پیش رفتار کنند و این ‌گونه تعهد خود را به رعایت حقوق بین‌المللی، نیز حقوق شهروندی و بشری مردم افغانستان در عمل به اثبات برسانند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این تلفات افراد ملکی را «جنایت جنگی» می‌خواند و از نهادهای مسوول خواستار تحقیق همه‌جانبه دربارۀ این حمله‌ها، به‌ویژه حملۀ روز گذشته بر بازاری در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، شده است.