حرکت صلح خواهی

کنش‌گران مدنی در جوزجان خواهان برقراری هرچه زودتر آتش‌بس در کشور شدند

neshananews

02 May 2021

شماری از کنش‌گران مدنی و فعالان اجتماعی در ولایت جوزجان با راه‌اندازی گردهمایی مدنی از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهند که هرچه زودتر به تفاهم سیاسی برسند تا آتش‌بس سرتاسری در کشور برقرار شود. این راه‌پیمایی زیر شعار «به عقب بر نمی‌گردیم» در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان راه‌اندازی شده است.

کنش‌گران مدنی در شبرغان می‌گویند که پیام صلح‌خواهی آنان بیش‌تر متوجه گروه طالبان است. به گفتۀ آنان، تا برقراری آتش‌بس سرتاسری در کشور به تلاش‌های مدنی و دادخواهی برای صلح ادامه خواهند داد.

میرویس ابدالی، رییس ادارۀ اقوام و قبایل در جوزجان امروز (یک‌شنبه، دوازدهم ثور) به خبرگزاری نشانه می‌گوید که حرکت مدنی دادخواهی برای صلح از سوی همۀ قوم‌های ساکن در ولایت جوزجان راه‌اندازی شده است. او اضافه می‌کند که به ‌عنوان رییس ادارۀ اقوام و قبایل از حرکت‌های مدنی صلح‌خواهی حمایت می‌کند. به باور آقای ابدالی، برقراری صلح، شانس هم‌دیگرپذیری میان قوم‌ها و ملیت‌ها را بیش‌تر می‌سازد.

در همین‌حال، سید رسول سادات، یکی از برگزارکننده‌گان این راه‌پیمایی از دو سوی درگیر جنگ در کشور (حکومت و طالبان) می‌خواهد که هرچه زودتر روی برقراری آتش‌بس به توافق برسند. آقای سادات تأکید می‌کند که طالبان باید تمایل خود را برای پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح افزایش دهند. آقای سادات می‌افزاید که هرچند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر یک دستاورد مثبت است، اما تلاش‌های صلح تاکنون نتیجۀ مثبتی در پی نداشته است.

از سوی دیگری، اوغل‌شاه، آموزگار زن در ولایت جوزجان با تأکید از گروه طالبان می‌خواهد که بیش‌تر از این به خشونت نپردازند. او علاوه می‌کند که جنگ و ناامنی علت اصلی مهاجرت جوانان به بیرون از کشور است. به سخن این آموزگار زن، شمار زیادی از جوانان کشور در جبهه‌های جنگ و در مسیر مهاجرت قربانی می‌شوند. خانم اوغل‌شاه آرزو دارد پس از پایان جنگ در کشور فرزندان جنگ‌جویان طالبان و نیروهای امنیتی را در یک صنف درسی آموزش بدهد و آنان را در کنار هم ببیند.

حرکت‌های دادخواهانه برای صلح از سوی فعالان مدنی و اجتماعی در شماری از ولایت‌های کشور در حالی راه‌اندازی می‌شود که طالبان تاکنون تاریخی را برای شرکت در نشست استانبول مشخص نساخته‌اند. با این همه، با گذشت هر روز میزان خشونت‌ها در شمال کشور رو به افزایش است.