گردهمایی مدنی بدخشان

گردهمایی کارمندان ریاست معارف بدخشان در اعتراض به عملی نشدن طرح همسان‌سازی تنخواه‌ها

کارمندان ریاست معارف در ولایت بدخشان در اعتراض به آن‌ چه عملی نشدن طرح یکسان‌سازی تنخواه‌ها و امتیازهای کارمندان دولتی از سوی حکومت خوانده می‌شود، دست به گردهمایی زده‌اند.

معترضان بامداد امروز (سه‌شنبه، یازدهم قوس) در برابر ریاست معارف ولایت بدخشان گردهم آمده و در این همایش اعتراضی از حکومت می‌خواهند که با رعایت اصل عدالت در زمینۀ اجرای حقوق کارکنان، طرح یکسان‌سازی تنخواه‌ها را هرچه زودتر عملی بسازد.

احمدالله شیرزاد، یکی از این معترضان می‌گوید که حکومت با وجود این که دو سال پیش طرح تعدیل تنخواه‌ها را تصویب کرده است، اما این طرح تاکنون به گونۀ یکسان در همۀ اداره‌های دولتی عملی نمی‌شود. به گفتۀ او، حقوقی را که آنان از بست‌های هشت،‌ هفت، شش و پنج نهادهای دولتی به عنوان تنخواه ماهانه دریافت می‌کنند، بسیار ناچیز است و به هیچ وجه نمی‌تواند مخارج زنده‌گی‌شان را تأمین کند.

این معترضان از حکومت و نهادهای مسوول می‌خواهند که هرچه زودتر طرح تعدیل و یا یکسان‌سازی تنخواه‌های کارکنان دولتی را نهایی و اجرایی بسازد. آنان با انتقاد از حکومت مرکزی می‌گویند که وزارت مالیه به گونۀ یک بام و دو هوا عمل می‌کند و اداره‌های دلخواه خود را شامل این طرح کرده است، اما اداره‌های پُرکار دولت مانند ریاست معارف از این امر بی‌بهره مانده است.

این معترضان که شمار آنان به صدها نفر می‌رسد با صدور قطع‌نامه‌یی هشدار می‌دهند که در صورت عملی‌نشدن این طرح و بی‌بهره ماندن‌شان از این امتیاز دروازۀ ریاست معارف در ولایت بدخشان را خواهند بست.

این در حالی است که وزارت مالیه حدود دو سال پیش طرح همسان‌سازی و افزایش حقوق کارمندان دولتی را به کابینه پیشنهاد کرد. سرانجام این طرح از سوی کابینه به تصویب رسید و به وزارت مالیه و کمیسیون اصلاحات اداری وظیفه سپرده شد تا این طرح را نهایی و تطبیق کنند. هدف اساسی این طرح،‌ یکسان‌سازی حقوق کارمندان،‌ انحلال سیستم‌های موازی،‌ نگه‌داشتن افراد شایسته،‌ جذب افراد متخصص و مسلکی در چوکات تشکیلات دولت،‌ بیرون کردن کارمندان پایین‌رتبه از خط فقر و ایجاد ثبات مالی می‌باشد.

اکنون اما با گذشت دو سال از تصویب این طرح، کارکنان خدمات ملکی می‌گویند که تاکنون به استثنای چند ادارۀ محدود و متعلق به وزارت مالیه کوچک‌ترین کار دیگری در این زمینه صورت نگرفته است.