کرونا

گسترش موج سوم کرونا در شمال؛ بلخ قرنطینه می‌شود

مسوولان صحی در شمال کشور می‌گویند که همه‌گیری موج سوم «کووید ۱۹» در ولایت‌های بلخ، فاریاب، سرپل و جوزجان به ‌شدت در حال گسترش است. ثبت رویدادهای مثبت این ویروس در دو هفتۀ گذشته نگرانی کادر صحی این ولایت‌ها را افزایش داده است.

والی بلخ و معاون اجتماعی فاریاب نشست‌هایی را پیرامون جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این دو ولایت برگزار کرده‌اند. محمد فرهاد عظیمی، والی بلخ می‌گوید که مکان‌های مزدحم مانند تالارهای عروسی، حمام‌ها، حوض‌های آب‌بازی و جاهای پُرتجمع در این ولایت مسدود می‌شوند. آقای عظیمی می‌افزاید که از این پس برگزاری نمازهای جمعه و فاتحه‌خوانی در ولایت بلخ نیز با رعایت دستور و رهنمود‌های صحی برگزار خواهند شد.

والی بلخ تأکید دارد که فاصلۀ اجتماعی میان افراد در شهر مزارشریف باید رعایت شود. تازه‌ترین گزارش نشرشده از سوی مسوولان ریاست صحت عامۀ بلخ نشان می‌دهد که در 24 ساعت گذشته ۸۸ رویداد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده است. داکتر امین‌الله شیرپور، مسوول بخش عاجل صحت عامه در بلخ می‌گوید که باوجود امکانات و تجهیزات صحی مردم باید به رهنمودهای وزارت صحت عامه توجه کنند.

همچنان داکتر خالص قادری، مسوول بخش ویژۀ «کووید ۱۹» در جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که شمار رویدادهای مثبت کرونا در این ولایت نسبت به موج نخست و موج دوم آن به مراتب بیشتر است. آقای قادری با ابراز نگرانی از این وضعیت علاوه می‌کند که 24 ساعت گذشته 30 رویداد مثبت ابتلا به این ویروس در جوزجان ثبت شده است؛ رقمی که بالاترین رویدادهای مثبت این ویروس را از زمان شیوع آن در این ولایت نشان می‌دهد.

این در حالی است که در چهار ماه گذشته شمار رویدادهای مثبت کرونا در جوزجان به صفر رسیده بود. ظرفیت پذیرش بیماران کرونا در جوزجان به ۸۰ بستر می‌رسد. آقای قادری خاطرنشان می‌سازد که ۳۰ بستر با تجهیزات صحی در شهر شبرغان و در هر ولسوالی پنج‌ بستر جداگانه در شفاخانه‌های محلی برای بیماران کرونا اختصاص یافته است. به سخن آقای قادری، آکسیجن مورد نیاز برای همین شمار بیماران نیز وجود دارد.

داکتر خالص قادری توضیح می‌دهد که شفاخانۀ «کووید ۱۹» در ولایت جوزجان هیچ‌گاهی با مشکل تجهیزات صحی مواجه نشده است. مسوولان صحی در جوزجان نظر خود را دربارۀ شهربندان و یا وضع قرنطینه بر مکان‌های پُررفت‌وآمد با حکومت محلی در میان گذاشته‌اند. باشنده‌گان ولایت جوزجان اما تاکنون بدون درنظرداشت رهنمودهای صحی در برنامه‌های فرهنگی، عروسی‌ها و دیگر برنامه‌های اجتماعی اشتراک می‌کنند. گروه‌های صحی نمونه‌گیری سیار ویروس کرونا نیز به ولسوالی‌های ده‌گانه ولایت جوزجان فرستاده شده‌اند.

در همین‌ حال، داکتر همایون آهی، از ریاست صحت عامۀ فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید که در سطح این ولایت نیز شمار رویدادهای مثبت کرونا در مقایسه با آمار دو هفتۀ گذشته، افزایش را نشان می‌دهد.آقای آهی اما وضعیت مبتلایان ویروس کرونا در این ولایت را نگران‌کننده نمی‌داند. زیرا به به باور آقای آهی، ابتلای گروهی مردم به کرونا در موج نخست همه‌گیری این ویروس، معافیت بدن باشنده‌گان فاریاب را بیش‌تر ساخته است. او اشاره می‌کند که در دو هفتۀ پسین ۲۳ واقعۀ مثبت در ولایت فاریاب به ثبت رسیده است.

از سوی دیگری، در شهر میمنه ۲۰ بستر برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختصاص یافته و یک شفاخانۀ ۱۰۰ بستر ویژۀ بیماران این ویروس نیز در حال گشایش است. آقای آهی توضیح می‌دهد که در چهارده ولسوالی این ولایت بر اساس نیازمندی‌ها و نفوس آن ظرفیت پذیرش بیماران کرونا وجود دارد. به سخن آقای آهی، مسوولان صحی نگرانی‌های جدی خود را در قسمت گسترش همه‌گیری کرونا با مسوولان محلی در میان گذاشته‌اند. آقای آهی اشاره می‌کند که همه‌گیری ویروس کرونا در فاریاب زیر کنترل است.

همچنان داکتر نوراحمد اسحاق‌زی، رییس صحت عامۀ ولایت سرپل توضیح می‌دهد که در دو هفتۀ گذشته شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این ولایت افزایش‌ یافته است. او می‌گوید که آنان در جریان هفتۀ روان روزانه تا ۱۰۰ نمونۀ مشکوک را آزمایش کرده‌اند. این در حالی است که دو هفته پیش شمار نمونه‌گیری در ولایت سرپل صفر بوده است.

آقای اسحاق‌زی تأیید می‌کند که در موارد زیادی بیماران مشکوک به کرونا در این ولایت به نهادهای صحی مراجعه نمی‌کنند. رییس صحت عامۀ ولایت سرپل مکتوبی را به مقام ولایت سرپل فرستاده تا به وضعیت موجود رسیده‌گی شود.

مسوولان صحی سرپل از حکومت محلی این ولایت می‌خواهند که از تجمع‌های غیرضروری در شهرها و مکان‌های عامه جلوگیری شود. در حال حاضر ده بیمار جدی کرونایی در شفاخانۀ مرکزی ولایت سرپل داخل بستر ‌اند. در شفاخانۀ مرکزی و سه ولسوالی سرپل ۴۵ بستر برای بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

مسوولان صحی در شمال کشور در حالی نگرانی خود را از گسترش موج سوم کرونا در ولایت‌های بلخ، سرپل، فاریاب و جوزجان ابراز می‌دارند که بر اساس آمارهای ثبت شده نزد وزارت صحت عامه، در 24 ساعت گذشته یک‌هزار و 566 نمونۀ مثبت این ویروس در کشور ثبت شده است. در پی شیوع موج سوم ویروس کرونا در کشور دانشگاه‌‌ها، مکتب‌ها و نهادهای آموزشی در شانزده ولایت کشور تعطیل شده‌اند.