فعالیت زنان

گشایش نخستین مرکز بازرگانی ویژۀ زنان در بدخشان

سیمع‌الله سیحون

27 September 2020

برای نخستین بار یک مرکز بازرگانی ویژۀ زنان در ولایت بدخشان گشایش یافته است. این مرکز بازرگانی زنان بدخشان به ارزش ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی از سوی دفتر «جی. ای. زید سیدیپ» یا برنامه‌ی انکشاف اقتصاد مستمر و ایجاد اشتغال دولت جمهوری فدرال آلمان ساخته شده است. کار ساختمانی این مرکز سه سال پیش در (1396) خورشیدی آغاز شد و در مدت سه سال به پایه اکمال رسید.

این مرکز امروز (یک‌شنبه، ششم میزان) به گونۀ رسمی گشایش یافت و به بهره‌برداری سپرده شد. مسوولان ریاست امور زنان در ولایت بدخشان می‌گویند که با ایجاد این مرکز و پیوستن زنان به بازار، فرصت‌های خوب انکشافی برای زنان فراهم شده و نقش آنان در عرصۀ توسعۀ اقتصادی پر رنگ خواهد شد.

آلینا غیاثی، رییس امور زنان بدخشان می‌گوید که تاکنون بیش‌ترین فعالیت‌های اقتصادی و زراعتی توسط زنان در این ولایت به گونۀ پراکنده صورت می‌گرفت و زنان هیچ‌گونه تصرفی بر تولیدات‌شان در بازار نداشتند. به گفتۀ او، اکنون با ایجاد و آغاز فعالیت این مرکز بازرگانی، زنان می‌توانند فراورده‌های کشاورزی و صنایع دستی‌شان را در این بازار به فروش برسانند و با حضورشان در بازار به استقلال اقتصادی برسند.

انیس‌گل اخگر، مسوول بخش جندر در ولایت بدخشان می‌گوید که ایجاد این مرکز در تحول وضعیت اقتصادی به ‌سوی خودکفایی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار می‌باشد. او می‌افزاید که عدم حضور زنان در بازار و سایر فعالیت‌های اقتصادی سبب شده است که بخش بزرگی از جامعه در روند توسعه اقتصادی سهم نداشته باشند. به سخن او، با ایجاد این مرکز و توسعۀ آن میزان حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد.

همین ‌گونه، عبدالحسیب دقیق، رییس ادارۀ اقتصاد در ولایت بدخشان می‌گوید که در پی ظرفیت‌سازی زنان در نوزده سال پسین از سوی نهادهای ملی و بین‌المللی، میزان تولیدات زنان در بخش‌های حرفه، صنایع دستی، کشاورزی و تولید محصولات لبنی افزایش یافته است. آقای دقیق اما می‌افزاید که نبود بازار مطمین برای زنان از عمده‌ترین دشواری‌هایی بوده است که زنان پیشه‌ور با آن روبه‌رو بودند و فرآورده‌های آنان از نبود بازار رنج می‌برد که اکنون با ایجاد این مرکز، تولیدات زنان به گونۀ مستقیم توسط خودشان به بازار عرضه می‌شود.

رییس ادارۀ اقتصاد در ولایت بدخشان خاطرنشان می‌سازد که آنان به منظور افزایش زنان در فعالیت‌های اقتصادی برنامه‌هایی را در پلان انکشافی اقتصاد محلی روی دست دارند و با تطبیق آن افزون بر این‌که زنان به استقلال اقتصادی می‌رسند، سهم آنان در روند توسعه نیز برجسته خواهد شد.

زنان پیشه‌ور نیز با اظهار خرسندی از گشایش این بازار می‌گویند که تلاش خواهند کرد تا به افزایش فعالیت‌های اقتصادی‌شان از یک‌سو چرخ روزگار را بچرخانند و در اقتصاد خانوادۀشان سهم بگیرند و از سوی دیگر در توسعۀ اقتصاد محلی فعالیت‌های چشم‌گیری را انجام دهند

 وضع محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی در برابر حضور زنان در بازار و فعالیت‌های اقتصادی همواره از دشواری‌های بوده است که زنان پیشه‌ور و مولد در زمینۀ فروش تولیدات‌شان با آن روبه‌رو بوده‌اند. مسوولان ریاست امور زنان در بدخشان اما می‌گویند که با ایجاد این مرکز بازرگانی فضای مطمین کاری برای بازرگانان زن به میان آمده است و آنان در تلاش هستند که با توسعۀ این مرکز به دیگر نقاط بدخشان، زنان بیشتری را وارد بازار و فعالیت‌های اقتصادی بسازند.