ذخیره

استقبال کشاورزان از بهره‌برداری پروژه‌های کشاورزی در بدخشان

بهره‌برداری از 205 پروژۀ کشاورزی که به هدف جلوگیری از فاسد شدن فراورده‌های کشاورزی، حمایت از کشاورزان، میکانیزه‌سازی امور کشاورزی و جبران زیان‌های واردۀ ناشی از بحران کرونا در بدخشان تطبیق شده، سهولت‌هایی را برای کشاورزان این ولایت فراهم ساخته است. کشاورزان بدخشان می‌گویند که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها آنان توانسته‌اند فراورده‌های کشاورزی خود را به گونۀ منظم و برای مدت طولانی نگه‌داری کنند و از فاسد شدن این فراورده‌ها تا زمان عرضۀ آن به بازار جلوگیری کنند.

به گفتۀ شماری از کشاورزان در این ولایت، با آن‌ که در پی حمایت دولت و نهادهای کمک‌کننده از چند سال به این‌سو تغییرات قابل ملاحظه‌یی در وضعیت باغ‌داری و کشاورزی رونما شده است، اما هنوزهم کشاورزان این ولایت در زمینۀ نگه‌داری و بازاریابی برای تولیدات‌شان با مشکلات گسترده‌یی روبه‌رو هستند.

عبدالمتین، یکی از باغ‌داران ولایت بدخشان با ابراز خرسندی از همکاری‌های حکومت می‌گوید که آنان در پی فراهم شدن فرصت‌های ذخیره، نگه‌داری و فروش در بازارهای کشور به یک وضعیت اقتصادی بهتری دست یافته‌اند و انتظار دارند با حمایت حکومت و توسعۀ فعالیت‌های کشاورزی بتوانند در توسعۀ اقتصاد محلی نقش خود را به درستی ایفا کنند.

این کشاورز می‌افزاید، در صورت دوام این‌گونه حمایت‌ها آنان می‌توانند نیازمندی‌های بازارهای بدخشان و حتا شمال کشور را از ناحیۀ کمبود فراورده‌های باغ‌داری برطرف بسازند و سهم بزرگی در انکشاف اقتصادی داشته باشند. به سخن او، فراهم شدن زمینۀ نگه‌داری و بازاریابی برای تولیدات آنان از سوی حکومت، افزون بر این‌ که باغ‌داران و کشاورزان را به خودکفایی می‌رساند، در زمینۀ ایجاد فرصت‌های شغلی برای متقاضیان کار و توسعۀ اقتصاد محلی نیز موثر واقع می‌شود.

در سال‌های گذشته به دلیل نبود مکان مناسب برای نگه‌داری فراورده‌های باغی، سردخانه‌ها و عدم آشنایی کشاورزان و باغ‌داران با روش‌های نوین پروسس و بسته‌بندی این فراورده‌ها، بسیاری از میوه‌های باغ‌داران در این ولایت فاسد شده و از بین می‌رفت. اکنون اما باغ‌داران می‌گویند که تطبیق این پروژه‌های زودثمر زراعتی نخستین گامی است که حکومت برای حمایت از تولیدات کشاورزان و باغ‌داران روی دست گرفته است.

عبدالقدیر عزیزی، کشاورز دیگری در ولایت بدخشان است. او می‌گوید: «تطبیق این پروژه‌ها افزون بر این ‌که از فاسد شدن فراورده‌های زراعتی جلوگیری می‌کند، می‌تواند در زمینۀ خودکفایی اقتصادی کشاورزان، برطرف‌سازی تقاضای بازار فراورده‌های زراعتی و نجات مردم از وابسته‌گی به تولیدات بیرونی سودمند واقع شود.»

از سوی دیگر، مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری ولایت بدخشان می‌گویند که افزون بر حمایت‌های انجام شده در سال‌های گذشته، در جریان امسال 205 پروژۀ کشاورزی به ارزش 174 میلیون و 600 هزار افغانی از بودجۀ وزارت زراعت در این ولایت تطبیق شده است. به گفتۀ آنان، این پروژه‌ها به هدف جلوگیری از فاسد شدن فراورده‌های زراعتی، حمایت از کشاورزان، میکانیزه‌سازی امور کشاورزی و ایجاد فرصت‌های کاری کوتاه‌مدت و درازمدت برای متقاضیان بازار کار می‌باشد که طی آن کشاورزان می‌توانند فراورده‌های زراعتی را برای مدت طولانی نگه‌داری کنند و از فاسد شدن آن تا زمان عرضه به بازارهای داخلی و خارجی جلوگیری کنند.

مسوولان ریاست زراعت بدخشان می‌گویند که کشاورزان در این ولایت به دلیل عدم دسترسی به سردخانه‌ها، مکان‌های نگه‌داری فراورده‌های زراعتی و باغ‌داری با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و با تطبیق این پروژه‌ها افزون بر برطرف‌سازی برخی از این مشکلات، مدیریت امور زراعتی در این ولایت مکانیزه شده و اکنون سود بزرگی به کشاورزان بدخشان می‌رسد.

معین‌الدین عینی، رییس زراعت، آبیاری و مال‌داری بدخشان می‌گوید که آنان در سال روان خورشیدی 63 ذخیرۀ پیاز، 99 ذخیرۀ کچالو، 30 سردخانۀ صفری سارک را برای کشاورزان و باغ‌داران این ولایت ایجاد کرده‌اند. به سخن او، این ساختمان‌ها در زمینۀ نگه‌داری و فروش محصولات کشاورزی و باغی برای کشاورزان سهولت زیادی را به میان آورده است.

شماری از کشاورزان و باغ‌داران بدخشان نیز می‌گویند که برای حمایت از تولیدات کشاورزی حکومت باید برنامه‌های بزرگ‌تری را جهت نگه‌داری، پروسس، بسته‌بندی و بازاریابی روی دست بگیرد تا فراورده‌های کشاورزی و باغ‌داری به عنوان یکی از هسته‌های نیرومند در تقویت اقتصاد کشور فعال شود و مردم از این طریق بتوانند به خودکفایی مالی برسند.