انگورخانه

تعلیق ساخت هزار کشمش‌خانه در هرات؛ باغ‌داران از نابودی هزاران تُن انگور دلهره دارند

عاطفه غفوری

23 June 2020

میان حاصلات انگور هرات و تقاضا در بازارهای داخلی هیچ‌گاه توازنی برقرار نبوده و این آفت همه‌ساله بخش بزرگی از حاصلات انگور هرات را به نابودی سوق می‌دهد. باغ‌داران نیز با درآمدی اندک به امید سال دیگر و حمایت دولت نشسته‌اند. سرانجام ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات حدود یک ماه پیش اعلام کرد که با احداث یک‌هزار کشمش‌خانه در این ولایت امسال از نابودی هزاران تُن انگور جلوگیری خواهد شد.

احداث این کشمش‌خانه‌ها از زیرمجموعۀ برنامۀ «مدیریت محصولات زراعتی در دوران کرونا» خوانده شده است که هدف آن پاسخگویی به مشکلات ناشی از ممنوع قرار گرفتن صادرات فراورده‌های کشاورزی به دلیل شیوع کرونا می‌باشد. اکنون اما یک ماه پس از آغاز این برنامه، ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری هرات از تعلیق پروژۀ ساخت هزار کشمش‌خانه در این ولایت خبر می‌دهد. مسوولان این ریاست می‌گویند که باغ‌داران هرات در فصل برداشت انگور به این کشمش‌خانه‌ها دل‌گرم نباشند.

عبدالصبور رحمانی، ریس این اداره به خبرگزاری نشانه می‌گوید که پارلمان کشور با طرح تعدیل بودجه، پروژۀ احداث هزار کشمش‌خانه و حدود ۴۳۰ ذخیره‌گاه پیاز در هرات را به تعلیق درآورده است. آقای رحمانی از پیامدهای زیان‌بار این تصمیم برای حاصلات انگور هرات هشدار می‌دهد. او می‌‌افزاید که با توجه به نبود بازارهای صادراتی، جفای بزرگی در حق انگور هرات روا داشته شده است.

آن‌چنانی که مسوولان ریاست زراعت هرات قبلاً گفته بودند، هر یک از این کشمش‌خانه‌ها گنجایش انبار بیش از ده تُن انگور، معادل دونیم تُن کشمش را داشت. باغ‌داران هرات به احداث این انبارها دل خوش کرده بودند، اکنون اما پس از تعلیق احداث این کشمش‌خانه‌ها دلهره و ترس از نابودی بخش عمده‌یی از حاصلات انگور این ولایت را می‌شود از سیما و صدای باغ‌داران هرات به خوبی احساس کرد؛ نگرانی که دلیل دیگری ندارد جز نبود کشمش‌خانه‌های معیاری، سر بودن بازار داخلی، کند بودن صادرات و تکرار عهدشکنی مسوولان دولتی برای حمایت از باغ‌داران.

 حاجی غلام محبوب زیارتجاهی از باغ‌داران ولسوالی گذرۀ هرات می‌گوید که در نبود فرصت برای صادرات انگور هرات، دست‌کم نیمی از حاصلات انگور هرات امسال نابود خواهد شد. این باغ‌دار تأکید می‌ورزد که نابودی حاصلات انگور هرات ناامیدی و اعتراض شدید باغ‌داران را به دنبال خواهد داشت. همچنان بصیراحمد درویشی باغ‌دار دیگری است که سال‌ها سرگرم باغ‌داری در ولسوالی انجیل هرات بوده است. او نیز می‌گوید که در آستانۀ فصل برداشت میوه، تعلیق این پروژه حکم مرگ اقتصاد باغ‌داران هرات را دارد. این باغ‌دار هرات از مسوولان وزارت زراعت، آبیاری و مال‌داری و پارلمان کشور می‌خواهد که در زودترین فرصت ممکن چاره‌یی برای پیش‌گیری از نابودی حاصلات انگور هرات دریابند.

با این حال، اعضای شورای ولایتی هرات از نماینده‌گان مردم در مجلس می‌خواهند که دلیل مخالفت‌شان را با اجرای این طرح، توضیح دهند. محمدسردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید که پارلمان کشور باید هرچه زودتر برای از سرگیری کار احداث این کشمش‌خانه‌ها تلاش کند. زیرا به سخن او، فصل برداشت انگور به زودی فرا خواهد رسید و در صورتی که این کشمش‌خانه‌ها احداث نشوند، بخش بزرگی از حاصلات انگور هرات همانند سال‌های گذشته تلف خواهد شد.

تاکستان‌های هرات به عنوان قطب اصلی باغ‌داری و انگور کشور، سهم قابل توجهی را در عرضه انگور به بازارهای داخلی و خارجی برعهده دارد و از تاکستان‌های این ولایت حدود هفتاد نوع انگور به دست می‌آید. سال گذشته حاصلات انگور هرات بیش از ۱۳۵هزار تُن اعلان شده است که بخش اندکی آن اقبال راه‌یابی به بازارهای خارجی را به دست آورده است.

اکنون اما با توقف پروژۀ احداث هزار کشمش‌خانه در هرات، سرنوشت ده هزار تُن انگوری که قرار بود در این انبارها به کشمش بدل شوند، ناروشن است و احتمال می‌رود همانند سال‌های گذشته فاسد شوند؛ اتفاقی که به اقتصاد ضعیف باغ‌داران هرات ضربۀ مهلک وارد خواهد کرد.