IMG-20200204-WA0005

رونق بازار و مصرف ماهی در شمال افغانستان 

محمدجان آریا

05 February 2020

کار و بار ماهی‌پزی در شمال افغانستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری یافته است و صدها تن از طریق پرورش و فروش ماهی امرار معاش می‌کنند. همچنان تعداد زیادی از مردم مصروف ماهی‌پزی هستند و از همین راه مصارف زندگی خود را تامین می‌کنند. از یک‌سال به این‌سو فارم‌های پرورش ماهی نیز با همکاری ریاست زراعت ولایت جوزجان در شبرغان آغاز به کار کرده‌اند.

محمد عالم عالمی رییس ریاست زراعت و مالداری در ارتباط به فارم‌ها و بازار ماهی به خبرگزاری نشانه می‌گوید: ” بخشی از فعالیت‌های ریاست ما ایجاد فارم‌های پرورش ماهی است و ریاست زراعت برای کسانی‌که می‌خواهند از سرمایه شخصی خود فارم ماهی بسازند؛ کمک‌های تخنیکی و در برخی موارد ماهی‌های کوچک فارمی نیز توزیع می‌‌‌کند.

شبرغان از جمله شهرهایی است که با کمبود آب آشامیدنی و زراعتی دچار است. نبود دریا و دریاچه‌های همیشه جاری، کار زراعت و مالداری را در شبرغان کُند ساخته است.

آقای عالمی می‌گوید: “در یک سال اخیر دو فارم ماهی در شبرغان ساخته شده که ریاست زراعت در پهلوی همکاری تخنیکی مثل مشوره‌دهی، ماهی‌های کوچک نیز برای این فارم‌ها توزیع نموده است.”

ریاست زراعت و مالداری ولایت جوزجان به کسانی‌که قصد دارند فارم‌های پرورش ماهی بسازند در بخش‌های توزیع ماهی‌کوچک فارمی و مشوره‌دهی مساعدت می‌کند.

زهیر در حدود دوسال پیش با هزینه یک‌صدهزار افغانی در شبرغان فارم پرورش ماهی ساخته است او در ارتباط به کارش می‌گوید: “نخستین فارم پرورش ماهی را من در شبرغان ساختم و تصمیم دارم که فارم‌های دیگری نیز بسازم و روزانه از ۳۰ الی ۵۰ کیلو ماهی نیاز بازار شبرغان را از همین یک فارم تهیه می‌کنم.

در پهلوی ایجاد این فارم‌ها در شهر شبرغان هنوز هم بخش زیادی از ضرورت بازار‌های این شهر از ولایات دیگر وارد شهر شبرغان می‌شود. همچنان موجودیت دریای آمو در مرز جوزجان باعث شده است تا ماهی‌های صید شده این دریا نیز به شهر شبرغان برسد.

حمید‌الله که در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان رستوران ماهی‌پزی دارد و برای مردم ماهی را به شکل پخته عرضه می کند در مصاحبه‌ای گفت: شغل ماهی‌فروشی و ماهی‌پزی نسبت به گذشته در ولایت جوزجان، رونق بسیاری یافته است که چهارصد الی پنج‌صد کیلو ماهی تنها در شهر شبرغان به فروش می‌رسد.

حمیدالله چنین ادامه می‌دهد که در ولایات مختلف ماهی‌پزی و ماهی‌فروشی کرده است از جمله بدخشان، فاریاب، سرپل و کندز و در تمام این ولایات علاقمندی مردم در مصرف ماهی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

ماهی‌ها از طریق پرورش و فارم وارد بازار افغانستان می‌شود و بیش‌تر ماهی‌های فارمی از جلال‌آباد وارد بازارهای شمال افغانستان می‌گردد.

 اما ولایاتی مثل بدخشان، فاریاب، کندز و جوزجان که در مسیر دریای آمو قرار گرفته‌اند؛ ماهی‌ها نیز از دریای آمو صید و به شهرها آورده می‌شوند. علاقه‌مندی مردم هم نسبت به ماهی فارمی به ماهی دریایی بیشتر است.

یک کیلو ماهی دریایی از 500 افغانی تا 800 افغانی به فروش می رسد در حالیکه ماهی فارمی کیلویی 250 افغانی است.

برای فعلا در ولایت جوزجان دو فارم ماهی وجود دارد که در هر فارم به تعداد دوهزار ماهی پرورش می‌یابند.