گمرک هرات

کارمندان گمرک هرات به دلیل افزایش تهدیدهای امنیتی دست به اعتصاب کاری زدند

عاطفه غفوری

04 July 2020

شماری از کارمندان گمرک هرات در اعتراض به آن‌چه افزایش ناامنی‌ها در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه عنوان می‌کنند، دست به اعتصاب کاری زدند. آنان می‌گویند که یک سال پس از انتقال ساختمان این گمرک از مرکز شهر به بندر اسلام‌قلعه در مرز با ایران، هنوز هم با دشواری‌های امنیتی هنگام رفت‌ و برگشت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

کارمندان گمرک هرات امروز (شنبه، چهاردهم سرطان) در یک گردهمایی مسالمت‌آمیز اعتصاب کاری‌شان را اعلام کردند. به سخن آنان، در جریان کم‌تر از یک سال گذشته نزدیک به ۲۰ همکار آنان و سربازان نیروهای امنیتی در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه جان باخته‌اند و مخالفان مسلح دولت با گذشت هر روز در این مسیر قدرت‌مند‌تر می‌شوند.

کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌یی، اختطاف و حمله‌های مسلحانه بر کارمندان گمرک و نیروهای امنیتی بخشی از ناامنی‌های شاهراه هرات – اسلام‌قلعه عنوان می‌شوند. احمدضیا، مدیر بخش خدمات گمرک هرات می‌گوید که دولت موظف است تا امنیت کارمندان این گمرک را تأمین کند. او تأکید می‌ورزد که هیچ یکی از کارمندان گمرک هرات از امنیت کامل برخوردار نیستند و زورمندان محلی آنان را حتا در درون دفتر کاری‌شان نیز تهدید به مرگ می‌کنند.

ساختمان گمرک هرات در اوایل سال گذشته از مرکز شهر به بندر اسلام‌قلعه در مرز با ایران انتقال یافت. قرار بود این طرح به گونۀ آزمایشی اجرا شود تا نقاط قوت و ضعف آن از سوی مقام‌های وزارت مالیه ارزیابی شود. اما ساختمان این گمرک با گذشت یک سال هنوزهم در همین آدرس فعلی موجود می‌باشد. با انتقال این گمرک به اسلام‌قلعه در کنار این که عواید سالانۀ گمرک هرات کاهش قابل ملاحظه‌یی را تجربه کرده است، ناامنی‌ها در این مسیر نیز افزایش یافته است.

احمد شفیع ییلانی، کارمند دیگر این گمرک است. او می‌گوید که بدون تضمین‌های لازم امنیتی، او و همکارانش به وظیفۀ‌شان حاضر نخواهند شد. کارمندان گمرک هرات تأکید می‌ورزند که بدون تأمین امنیت کامل مسیر هرات – اسلام‌قلعه، قادر به ادامۀ فعالیت در وظایف خود نخواهند بود.

از سویی هم، مصطفی حکیمی، سرپرست گمرک هرات وجود گراف بالای ناامنی در مسیر هرات – اسلام‌قلعه و نیز در نزدیکی‌های ساختمان گمرک این ولایت را تایید می‌کند. او می‌گوید که اعتصاب کارمندان گمرک هرات برای امتیازخواهی نیست؛ بلکه از سر ناچاری و هراسِ از دست دادن جان کارمندان صورت گرفته است.

این درحالی است که والی هرات در هفتۀ گذشته خاطرنشان ساخته است که بخشی از ناامنی‌های اخیر در مسیر گمرک هرات، از سوی گروه‌های مافیایی صورت می‌گیرد؛ گروه‌هایی که به باور او، به منظور ایجاد زمینه برای فساد و باج‌گیری از ادارۀ محلی هرات، دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

با این حال، مسوولان محلی ولایت هرات اطمینان می‌دهند که برای تأمین امنیت شاهراه هرات – اسلام‌قلعه و کارمندان این گمرک مصمم هستند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات از ارزیابی یک طرح امنیتی خبر می‌دهد که به سخن او، با اجرای آن نه تنها امنیت شاهراه هرات – اسلام‌قلعه تأمین خواهد شد، بلکه با گروه‌های تبهکار در این مسیر نیز برخورد قانونی خواهد شد.

آقای فرهاد می‌گوید که با اجرای این طرح ویژه که از سوی والی هرات روی دست گرفته شده است، امنیت شاهراه هرات – اسلام‌قلعۀ برخواهد گشت. او اما جزییات این طرح را با رسانه‌ها در میان نمی‌گذارد.

گمرک هرات یکی از منابع مهم عایداتی دولت است. از این گمرک هر سال نزدیک به ۲۰ ملیارد افغانی درآمد به حساب دولت واریز می‌شود. مسوولان گمرک هرات اما می‌گویند که در یک سال اخیر و در پی انتقال این اداره از مرکز هرات به بندر اسلام‌قلعه در عواید این نهاد تا پنجاه درصد کاهش به میان آمده است.