هرات

کرونا و نبود گردش‌گران؛ خسارت سنگین صنعت توریسم در هرات

عاطفه غفوری

17 May 2020

اثرات زیان‌بار ویروس کرونا رفته‌رفته همۀ ابعاد زنده‌گی باشنده‌گان هرات را دربر می‌گیرد. از سیاست گرفته تا فرهنگ و اقتصاد مردم در این ولایت رکود سنگینی را در فعالیت‌های خود تجربه کرده‌اند. رکودی که تبعات آن هر روز محسوس‌تر می‌شود و مدیران و مسوولان بخش‌های مختلف را بیش از پیش نگران‌تر می‌سازد.

شیوع ویروس کرونا در هرات و به دنبال آن توقف سفرهای هوایی به این ولایت به علاوۀ تعطیلی و کاهش فعالیت هوتل‌های شهر، صنعت گردش‌گری این ولایت را چنان با رکود مواجه ساخته است که نمونۀ آن در گذشته‌ها تنها در رژیم طالبان مشاهده شده بود. صدمه‌های ناشی از همه‌گیری «کووید 19» در هرات شرکت‌های توریستی بی‌شماری را به مرز نابودی کشانده و راهنمایان گردش‌گران در هرات نیز در نبود گردش‌گر، خانه‌نشین شده‌اند.

مسوولان آمریت گردش‌گری هرات می‌گویند، با شیوع ویروس کرونا در این ولایت همۀ فعالیت‌های گردش‌گری متوقف شده است و دیگر خبری از گردش‌گران خارجی و داخلی در این شهر نیست. وحید سلطانی، آمر گردش‌گری هرات در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که درآمد ادارۀ گردش‌گری هرات از بابت ورود سیاحان و گردش‌گران داخلی و خارجی در سال گذشته حدود ۲۵ میلیون افغانی بوده که در دو ماه پسین به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، این درآمد به صفر رسیده است. او اما سنگین‌ترین آسیب مالی ناشی از توقف صنعت توریسم در هرات را متوجه هوتل‌داران و مالکان رستورانت‌های شهر می‌داند.

آقای سلطانی می‌افزاید، دست‌کم ۹۰ درصد هوتل‌های هرات فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند و در هوتل‌های فعال نیز اثری از مهمانان داخلی و یا خارجی نیست. آمر ادارۀ گردش‌گری هرات خاطرنشان می‌سازد که در شرایط عادی هوتل‌های هرات هر ماه میزبان دست‌کم ۴۰ گردش‌گر خارجی و بیش از دو هزار گردش‌گر داخلی بودند که حالا پاندومی کرونا یک چشم‌انداز تاریکی را برای این صنف رقم زده است.

همزمان با این، حبیب رحیمی، مسوول پذیرش یکی از هوتل‌های معروف هرات، آسیب وارده بر هوتل‌های شهر را به دلیل شیوع کرونا و کاهش مهمان‌های خارجی و داخلی، جبران ناپذیر می‌خواند. او می‌گوید در صورت ادامۀ شرایط بحرانی کنونی، احتمال توقف فعالیت هوتل آنان نیز وجود دارد. به گفتۀ آقای رحیمی اگر این کابوس محقق شود، نزدیک به ۴۰ کارمند این هوتل به صورت کامل بی‌کار خواهند شد.

افزون بر این، مسوولان ادارۀ گردش‌گری هرات می‌گویند که همه‌گیری ویروس کرونا در دو ماه گذشته همۀ شرکت‌های توریستی این شهر را نیز از فعالیت باز داشته است. آمر این اداره توضیح می‌دهد که پیش از شیوع ویروس کرونا نزدیک به ۱۵۰ شرکت توریستی و خدمات گردش‌گری در هرات فعالیت داشتند، اما اکنون همۀ‌ این شرکت‌ها از فعالیت باز مانده‌اند. به گفتۀ وحید سلطانی با توجه به وضعیت کنونی و ناامیدی نهادهای فعال در عرصۀ گردش‌گری از توقف کرونا در این شهر، سال‌ها زمان نیاز است تا صنعت گردش‌گری هرات دوباره احیا شود.

این درحالی است که پیش از شیوع ویروس کرونا گردش‌گران داخلی و خارجی برای بازدید از آبده‌های تاریخی از هرات دیدن می‌کردند. هرات با داشتن حدود ۷۰۰ آبدۀ تاریخی یکی از باستانی‌ترین ولایت‌های کشور است. این آبده‌ها همه‌ساله پای هزاران گردش‌گر داخلی و خارجی را به این ولایت می‌کشاند.

قلعۀ اختیارالدین، مصلای هرات، مسجدجامع بزرگ و تاریخی این شهر، آرامگاه خواجه عبدالله انصاری، موزیم هرات و شهر کهنه عمده‌ترین مرکزهای جذب گردش‌گران در این شهر هستند. هرچند در کشورهای دیگر جهان صنعت توریسم یا گردش‌گری از منابع اصلی عایداتی مردم و دولت‌ شمرده می‌شود، اما به دلیل چالش‌های امنیتی در سال‌های گذشته، این صنعت نتوانسته است درآمد قابل توجهی را برای افغانستان به همراه داشته باشد.