9-09-9-90-90-9-

جلال یفتلی وارد بدخشان شد؛ آیا معادلۀ جنگ تغییر می‌کند؟

جنرال جلال، مشهور به مولوی جلال یفتلی که در رده‌های بلند ارتش کشور تجربۀ نظامی‌ دارد به تازه‌گی وارد جنگ بدخشان شده است. او از بسیج عمومی مردم برای سرکوب طالبان در این ولایت هشدار می‌دهد. در حال حاضر به جز شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان و ولسوالی کران و منجان، همۀ ولسوالی‌های بدخشان زیر تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان درآمده‌اند. جنرال جلال اما می‌گوید که برای پاک‌سازی این ولایت از وجود طالبان آستین بر زده و هشدار می‌دهد که بدخشان را به گورستان طالبان بدل خواهد کرد.

مولوی جلال یفتلی به تازه‌گی از فرماندهی یک قول اردوی ارتش استعفا کرده دو روز پیش وارد بدخشان شده است. آقای جلال در نشستی با مسوولان محلی و فرماندهان جهادی گفته است: «پس از آن که شمار زیادی از ولسوالی‌های بدخشان به دست طالبان سقوط کردند، از فرماندهی قول اردوی 203 تندر استعفا کردم تا به بدخشان بیایم و در برابر طالبان برزمم». آقای یفتلی در رده‌های بلند نظامی از جمله فرماندهی نیروهای ویژۀ ارتش، ریاست رجال برجسته، فرماندهی قول اردوی 203 تندر و دیگر رده‌های بلند نظامی کار کرده و از خود کارنامه‌های درخشانی برجای گذاشته است.

پیروزی‌های پیهم او در سال‌های گذشته در بازپس‌گیری شهر کندز، اشکاشم و زیباک بدخشان و اخیراً سرکوب طالبان در ولسوالی‌های سیدکرم و میرزاکه در ولایت پکتیا و دفع بسیاری از حمله‌های تهاجمی طالبان در نقاط مختلف کشور، او را به یک فرمانده شکست‌ناپذیر و کاریزما بدل کرده است.

یکی از ویژه‌گی‌هایی که جنرال جلال یفتلی را از دیگران متمایز می‌سازد، این است که افزون بر اشراف کامل بر مسایل نظامی، به عنوان یک روحانی نام‌دار بر موضوع‌های دینی نیز تسلط کامل دارد و می‌تواند با استفاده از این جایگاه مشروعیت جنگ طالبان را زیر پرسش قرار دهد و مردم را علیه این گروه بشوراند.

مولوی جلال آن چنانی که خودش می‌گوید، اگر از حمایت کامل سیاسی و هوایی حکومت مرکزی برخوردار باشد، می‌تواند معادلۀ جنگ بدخشان را تغییر دهد و مناطق بیش‌تری را در این ولایت از حضور طالبان تصفیه و حاکمیت دولت را توسعه بخشد. زیرا این فرمانده ارتش، زبان تأثیرگذار دارد و یک شخصیت با روحیۀ قوی و فرمانده قاطع و پیروزی‌اندیش است. همیشه از غالب شدن و پیروزی حرف می‌زند، از شکست و عقب‌نشینی حرفی به زبان نمی‌آورد.

جلال با توجه به این که در زمان مأموریت در کرسی‌های مختلف ارتش افغانستان، کارنامۀ شکست با طالبان را ندارد، برای تغییر معادلۀ جنگ بدخشان می‌تواند، مهرۀ موثری باشد. ورود این فرمانده مجرب ارتش افغانستان به جنگ این ولایت، خون تازه‌یی به رگ‌های نیروهای امنیتی دمیده است. نیروهایی که به دلیل عقب‌نشینی‌های پی‌هم و از دست دادن وسایل و تجهیزات نظامی روحیۀ رزمی خود در برابر طالبان را اندکی از دست داده بودند با آمدن جلال دوباره روحیه گرفته‌اند. حالا در صورتی که ارادۀ سیاسی وجود داشته باشد، جلال می‌تواند اوضاع جنگ بدخشان را به نفع دولت تغییر دهد.

جلال، فرماندهی است که خودش در خط نخست جنگ در کنار سربازان قرار می‌گیرد و این ویژه‌گی می‌تواند روحیۀ رزمی سربازان را در برابر طالبان تقویت کند تا سربازان بتوانند با ایستاده‌گی‌های کامل جغرافیای از دست‌رفتۀ جنگ بدخشان را پس بگیرند.

از سوی دیگری، جنرال جلال چند سال پیش همزمان با سقوط ولسوالی زیباک و بخش‌هایی از ولسوالی اشکاشم رهبری یک واحد نیروهای ویژه ارتش ملی کشور را برعهده داشت. طالبان در بدخشان در آن سال همۀ توان خود را برای تصرف ولسوالی مرزی اشکاشم به کار انداختند، اما با مقاومت و رهبری جلال ناکام شدند و تلفات سنگینی را تجربه کردند. با توجه به تجربۀ تلخی که طالبان از جنگ با فرمانده جلال دارند، حضور او در خط نخست جنگ می‌تواند بر روحیۀ جنگ‌جویان طالبان تأثیر منفی بگذارد و برعکس نیروهای دولتی را نیرومند سازد.

این در حالی است که همزمان با تشدید حمله‌های تهاجمی طالبان بر ولسوالی‌ها، بندرها و مرکز شماری از ولایت‌ها، مقاومت‌گران دیروز با گرفتن سلاح در کنار نیروهای امنیتی سنگر دفاع از مردم را مستحکم نگه‌داشته‌اند. عطامحمد نور و مارشال عبدالرشید دوستم در شمال، امیر محمد اسماعیل خان در حوزۀ غرب، احمد مسعود، در ولایت پنجشیر، حضرت علی در مشرقی، جنرال نجیب، عبدالله بیک و سیدمنیر محبوبی در تخار، جنرال جلال، محمدامین و حبیب وردوجی در بدخشان، بزرگان اندراب‌ها، خوست‌ها و خنجان در بغلان، بزرگان شورای شمالی بزرگ در پروان و کاپیسا از مشهورترین و تأثیرگذارترین فرماندهانی هستند که جبهۀ مقاومت علیه طالبان را تشکیل داده‌اند.

این فرماندهان می‌گویند که آنان روند بسیج مردم و تجهیزات نیروهای مقاومت مردمی را تکمیل کرده‌اند و به زودی روند تصفیۀ مناطق از دست‌رفته را آغاز می‌کنند. آگاهان امور نظامی به این باورند، اگر طالبان از میان جنگ و صلح، جنگ را انتخاب کنند، در برابر موج بزرگ و سرتاسری مقاومت مردمی و قیام ملی روبه‌رو خواهند شد و شکست‌شان حتمی است.

تحلیل‌های بیشتر را این‌جا بخوانید.