کرونا وهرات

پیامدهای زیان‌بار کرونا بر سلامت روانی باشنده‌گان هرات

عاطفه غفوری

23 June 2020

نتایج یک پژوهش میدانی در هرات نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا در این ولایت پیامدهای نگران‌کننده‌یی بر روان افراد جامعه به جا گذاشته است. توقف جُنب‌وجوش، فعالیت‌های جسمانی و اختلال‌های روانی از عمده‌ترین مواردی است که در این پژوهش بر آن اشاره شده است.

انجمن علمی روان‌شناسان هرات امروز (سه‌شنبه، سوم سرطان) یافته‌های این پژوهش را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. کاهش فعالیت‌های میدانی، توقف ورزش‌های گروهی، اختلال خواب، وسوسه و افزایش تنش‌های خانواده‌گی ناشی از روزهای قرنطینه از بارز‌ترین پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا بر روان باشنده‌گان هرات خوانده شده است.

سهیلا سادات، مسوول انجمن روان‌شناسان ولایت هرات می‌گوید که در این پژوهش با ۳۰۰ باشندۀ هرات مصاحبه شده است که ۵۱درصد آنان پیشینۀ ابتلا به کرونا را داشته‌اند. خانم سادات می‌افزاید که همۀ این مصاحبه شونده‌گان تأیید می‌کنند که در ماه‌های پسین، اضطراب ناشی از شیوع کرونا را تجربه کرده‌اند. به گفتۀ خانم سادات، سطح اضطراب در میان این افراد شدید، متوسط و ضعیف گزارش شده است.

مسوول انجمن روان‌شناسان ولایت هرات خاطرنشان می‌سازد که یافته‌های پژوهش انجمن علمی روان‌شناسان هرات نشان می‌دهد که برنامه‌های تلویزیونی مهم‌ترین اثرگذاری را در ایجاد اضطراب ناشی از شیوع کرونا بر مردم داشته‌ است. این انجمن از مسوولان رسانه‌ها می‌خواهند که با اصلاح شیوه‌های اطلاع‌رسانی در مورد کرونا، از تزریق اضطراب و ترس بیش‌تر در میان مردم خودداری کنند.

از سویی هم، نوراحمد عرب، یکی از روان‌شناسان مطرح هرات می‌گوید که وجود سطح خفیفی از اضطراب در افراد کمک می‌کند تا در مواجهه با رویدادها، واکنش مناسبی نشان دهند. او اما اضطراب‌های شدید در افراد را به سلامت آنان مضر عنوان می‌کند.

با این حال، روان‌شناسان به این باورند که با ادامۀ گسترش روزافزون ویروس کرونا در کشور، اهمیت حفظ سلامت روانی افراد جامعه با گذشت هر روز، افزایش می‌یابد. به گفتۀ آنان، حتا با شکست کامل این ویروس در افغانستان، نیاز است تا رسانه‌ها و مسوولان نهادهای مربوطه دولت برای کاهش اضطراب شهروندان کشور و سلامت روانی آنان در جامعه ماه‌ها برنامه‌ریزی دقیق و منظمی را روی دست گیرند تا این مشکل برطرف شود.

این درحالی است که هرات بیش از هر ولایت دیگری از ویروس کرونا متضرر شده است. نخستین واقعۀ مثبت ویروس کرونا در کشور در پنج حوت پارسال در این ولایت ثبت شد. این ویروس پس از آن به ولایت‌های دیگر سرایت کرد. آمارهای رسمی وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که شمار موارد مثبت ویروس کرونا در کشور به ۲۹هزار و ۴۸۱ رسیده است. از این میان، 2هزار و 870 واقعۀ مثبت در ولایت هرات ثبت شده است. هرات پس از کابل، دومین ولایتی است که بیش‌ترین شمار مبتلایان ویروس کرونا را در خود دارد.