سه جانبه

تأکید افغانستان، امریکا و اوزبیکستان بر ضرورت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی

neshananews

28 May 2020

افغانستان، امریکا و اوزبیکستان پس از یک نشست سه جانبه در یک اعلامیۀ مشترک بر ضرورت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند. در این اعلامیۀ مشترک آمده است که در نشست ویدیویی این سه کشور، ضرورت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای بحث در مورد یک آتش‌بس جامع و نقشۀ راه سیاسی برای آیندۀ افغانستان، مورد تأیید قرار گرفته است.

بر اساس این اعلامیۀ مشترک، نماینده‌گان دولت‌های ایالات متحدۀ امریكا، جمهوری افغانستان و جمهوری اوزبیکستان روز گذشته (چهارشنبه، هفتم جوزا)، نشستی را از طریق کنفرانس ویدیویی به منظور گشایش نشست سه جانبه میان ایالات متحده – افغانستان – اوزبیکستان برگزار کردند. این نشست به ریاست مشترک دیوید هیل معاون وزیر امور خارجۀ امریکا، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان و عبدالعزیز كاملوف وزیر امور خارجۀ اوزبیکستان برگزار شده است.

در این اعلامیه آمده است که هر سه کشور متعهد به همکاری بیش‌تر میان همدیگر هستند و از کشورهای منطقه و جهان نیز تقاضا می‌کنند که از موفقیت روند صلح افغانستان و رسیدن به یک توافق سیاسی پایدار با حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته، برای پایان دادن به جنگ در این کشور، حمایت کنند.

این سه کشور همچنان از نتیجۀ موافقت‌نامۀ سیاسی میان آقای عبدالله و غنی برای تشکیل دولت همه‌شمول و فراگیر در افغانستان و ایجاد شورای عالی مصالحۀ ملی که می‌تواند به پیشرفت‌ها در روند صلح کمک کند، استقبال کرده‌اند.

طبق اعلامیۀ مشترک، هر سه کشور از اعلام آتش‌بس تاریخی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان در سه روز عید و تصمیم دولت افغانستان برای تسریع روند رهایی زندانیان طالبان استقبال کرده‌اند. آنان خواستار ادامۀ رهایی زندانیان طالبان طبق اصول موافقت‌نامۀ صلح میان طالبان و امریکا شده‌اند که در دهم حوت سال پار به امضا رسیده است.

شرکت کننده‌گان این نشست سه جانبه همچنان طبق نیازهای شهروندان، برای مبارزه با بیماری «کووید ۱۹» بر لزوم تقویت همکاری‌ها به هدف پاسخگویی به بحران صحی، انتقال کالاها و خدمات مورد نیاز شهروندان از جمله نقل و انتقال تجهیزات طبی، مواد غذایی  و ایجاد سهولت‌های اقتصادی در مرزها، تأکید ورزیدند. گفتنی است که شرکت کننده‌گان این نشست بر همکاری‌های منطقه‌یی نیز تأکید ورزیده‌اند.