IMG-20200301-WA0004

جایزۀ بهترین فیلم در بخش نسل‌‌ها به عتیق رحیمی رسید

محمدجان آریا

01 March 2020

به گزارش سایت جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین جایزۀ «خرس کریستالی» بهترین فیلم داستانی در بخش نسل‌ها «Generation» به فیلم «بانوی رود نیل» به کارگردانی عتیق رحیمی تعلق گرفت.

فیلم «بانوی رود نیل» تولید مشترک کشورهای فرانسه، بلجیم و رواندا است که عتیق رحیمی کارگردان افغانستانی این فیلم را با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته و کارگردانی کرده است.

روایت فیلم بانوی رود نیل در یک مکتب کاتولیک و شبانه‌روزی بلجیمی در «کیگالی» پایتخت رواندا می‌گذرد. جایی که دخترانی با ترکیب قومی بیشتر(هوتو) و فقط ۱۰ درصد از قوم (توتسی) درس می‌خوانند. این دختران موظف‌اند به زبان فرانسوی حرف بزنند، آموزش‌های برتر شدن را ببینند و یا باید جز زنان نخبه‌ باشند که به ازدواج مردان ثروتمند طبقۀ حاکم از قوم (هوتو) درآیند.

آن‌ها قرار است به شهروند نخبه و یک مسیحی خوب بدل شوند. دخترانی که می‌خواهند آیندۀ رها و پر از امید داشته باشند، اما زندگی آن‌ها در تضاد‌های ریشه‌دار اجتماعی و سیاسی شکل گرفته است.

مخاطبین افغانستان و ایران عتیق رحیمی را با فیلم «سنگ صبور» می‌شناسند که در آن فیلم گلشیفته فراهانی بازیگر زن ایرانی نقش مرکزی را بازی کرده است.

هم‌چنان رمان‌های عتیق رحیمی نیز در افغانستان و ایران ترجمه و نشر شده‌اند.

رمان «لعنت به داستایوسکی» اثر عتیق رحیمی توسط خسرو مانی رمان‌نویس افغانستانی از فرانسوی به فارسی در افغانستان و در ایران توسط مهدی غبرایی برگردان شده است.

جشنوارۀ فیلم بین‌المللی برلین همه‌ساله از تاریخ بیست ماه فیبروری تا اول مارچ  به مدت ده‌روز در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود که شب گذشته این جشنواره هفتادمین برنامۀ خود را پشت‌سر گذشتاند.

هم‌چنان جایزۀ خرس طلایی در بخش رقابت اصلی به فیلم «شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی رسید.

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین در پهلوی جشنواره‌های فیلم «ونیز»  و «کن» یکی از معتبرترین جشنواره‌های اروپا دانسته می‌شود.

پانویس: بخش قصۀ فیلم برگرفته از سایت نبشت.