عبدالله و پوتزل

آلمان و ناروی برای میزبانی از نشست‌های بعدی صلح اعلام آماده‌گی کردند

neshananews

13 September 2020

نماینده‌گان ویژۀ کشورهای آلمان و ناروی در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی برای میزبانی از نشست‌های بعدی صلح اعلام آماده‌گی کرده‌اند.

شورای عالی مصالحۀ ملی امروز (یک‌شنبه، 23 سنبله) با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید که این موضوع در جریان دیدارهای جداگانۀ نماینده‌گان ویژۀ آلمان و ناروی در امور افغانستان با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در حاشیۀ مراسم گشایش گفت‌وگوهای مستقیم دولت با گروه طالبان در دوحه مطرح شده است.

بر اساس اعلامیۀ این شورا، مارک پوتزل، نماینده ویژۀ آلمان در امور افغانستان و پاکستان،  آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و گروه طالبان را یک رویداد تاریخی خوانده و آماده‌گی کشورش را برای میزبانی از نشست‌های بعدی صلح ابراز کرده است.

به نقل از اعلامیه، آقای پوتزل تصریح کرده است که کشورش در صورت توافق هر دو طرف مذاکره‌، آماده است که از نشست‌های بعدی صلح میزبانی کند.

همچنان پیر البرت الساس، نمایندۀ ویژۀ ناروی در امور افغانستان نیز در دیدار با آقای عبدالله، آغاز گفت‌وگوهای مستقیم را یک موفقیت بزرگ و تاریخی عنوان کرده است.

بر اساس اعلامیۀ شورای عالی مصالحۀ ملی، آقای الساس آماده‌گی کشورش را برای میزبانی از مراحل بعدی گفت‌وگوهای مستقیم صلح ابراز کرده و گفته است که ناروی آماده است از فرایند صلح افغانستان پشتیبانی کند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز از حمایت کشورهای آلمان و ناروی از روند صلح افغانستان قدردانی کرده است.

آلمان و ناروی از متحدان دولت افغانستان به شمار می‌روند که تاکنون نقش سازنده‌یی در روند صلح  ایفا کرده‌اند.

آلمان و ناروی در حالی برای میزبانی از نشست‌های بعدی مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان اعلام آماده‌گی کرده است که این مذاکرات دیروز (شنبه، 22 سنبله) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. هرچند حکومت افغانستان تمایل داشت که گفت‌وگوهای مستقیم بین دو طرف در آلمان و یا ناروی برگزار شود، اما بنابر پافشاری طالبان، نخستین دور این گفت‌وگوها در قطر برگزار شده است.