حنیف اتمر

اتمر: طالبان به قطع‌نامه‌های شورای امنیت مبنی بر تأمین آتش‌بس لبیک بگویند

neshananews

14 September 2020

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجۀ کشور از گروه طالبان می‌خواهد که به قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تأمین آتش‌بس سرتاسری در افغانستان لبیک بگویند.

آقای اتمر امروز (دوشنبه، 24 سنبله) در برگۀ توییترش طالبان را به پذیرفتن محتوای قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر برقراری آتش‌بس در کشور فرا خوانده است. آقای اتمر ابراز امیدواری می‌کند که طالبان در جریان مذاکرات مستقیم با هیأت دولت افغانستان آتش‌بس را بپذیرند و فصل جنگ‌های مسلحانه در کشور پایان یابد.

از این پیش، شورای امنیت سازمان ملل بارها خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شده است. در تازه‌ترین مورد، انتینیو گوتریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد خواهان کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سرتاسری در افغانستان شده است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز بر کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس میان طالبان و نظامیان افغانستان تأکید کرده و حمایت‌شان را از روند صلح در افغانستان اعلام کرده‌اند.

سرپرست وزارت امور خارجۀ کشور از اعلام حمایت این متحدان بین‌المللی دولت از روند صلح به ویژه تأکید آنان بر کاهش خشونت‌ها استقبال کرده است. آقای اتمر در توییترش تأکید می‌کند که  اتحادیۀ اروپا و بریتانیا از شرکای سخاوت‌مند حکومت افغانستان هستند که در توسعۀ حکومت‌داری خوب، حقوق بشر و ارزش‌های دموکراتیک در 19 سال پسین نقش برجسته‌یی داشته‌اند.

او خاطرنشان می‌سازد که گروه طالبان به خواست این کشورها که در اصل خواست اصلی شهروندان افغانستان است، در برقراری آتش‌بس لبیک بگویند. به گفتۀ او، برقراری آتش‌بس می‌تواند به حفظ جان غیرنظامیانی که در جریان درگیری‌های مسلحانه قربانی می‌شوند، منجر شود.

این در حالی است که هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر هم‌اکنون سرگرم رأی‌زنی برای برقراری آتش‌بس سرتاسری در کشور هستند.