محمود+احمدی+نژاد

احمدی‌نژاد: تلاش طالبان برای ایجاد حکومت اسلامی با فتح یک سرزمین غیرعقلانی است

neshananews

25 July 2021

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین ایران تلاش طالبان برای پیش‌روی نظامی به هدف آن چه ایجاد حکومت اسلامی از سوی این گروه خوانده می‌شود را غیرعقلانی و غیرانسانی می‌خواند.

آقای احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی ویژه با رادیو «نوروز» که بامداد امروز (یک‌شنبه، سوم اسد) منتشر شد، این موضوع را مطرح کرده است. آقای احمدی‌نژاد می‌افزاید که تلاش طالبان برای پیروزی نظامی صددرصد در جهت منافع خارجی است و با منافع مردم افغانستان مخالفت دارد.

او با اشاره به گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه می‌گوید که این گفت‌وگوها برای تقسیم قدرت میان گروه‌ها صورت می‌گیرد و برای صلح نیست. به گفتۀ او، هر توافق تقسیم قدرت بین گروه‌های درگیر در افغانستان به صلح منجر نمی‌شود و به زودی شکست خواهد خورد.

رییس‌جمهور پیشین ایران خاطرنشان می‌سازد که گفت‌وگوهای صلح در صورتی به نتیجه خواهد رسید و منجر به پایان جنگ در افغانستان خواهد شد که بر اساس خواست مردم صورت بگیرد و حاکمان برآمده از روند صلح در چهارچوب یک انتخابات گزینش شوند.

این در حالی است که پیش از این  دولت ایران نیز طالبان را بخشی از آیندۀ سیاسی افغانستان عنوان کرده است، اما با هر نوع تلاش این گروه برای تصاحب قدرت از راه زور مخالفت کرده است.