تذکره برقی دو

ادارۀ احصاییه و معلومات: بیش از یک میلیون شناس‌نامۀ برقی به شهروندان توزیع شده است

neshananews

23 September 2020

ادارۀ احصاییه و معلومات می‌گوید که از آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی تاکنون بیش از یک میلیون شناس‌نامه به شهروندان کشور توزیع شده است.

احمد جاوید رسولی، رییس ادارۀ احصاییه و معلومات کشور امروز (چهارشنبه، دوم میزان) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که درخواست‌کننده‌گان شناس‌نامه‌های برقی اخیراً افزایش یافته است. آقای رسولی می‌افزاید که از آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی تاکنون بیش از یک میلیون شناس‌نامه به شهروندان کشور توزیع شده است.

روند توزیع شناس‌نامه‌های برقی حدود دو سال پیش (13 ثور 1397) خورشیدی پس از مخالفت‌های گسترده برای نخستین بار در شهر کابل آغاز شد. آقای رسولی توضیح می‌دهد که در حال حاضر 47 مرکز توزیع شناس‌نامۀ برقی در داخل و خارج از کشور برای شهروندان خدمات عرضه می‌کنند. به سخن او، قرار است شمار این مرکزها در هفته‌های آینده افزایش یابد.

مسوولان ادارۀ احصاییه و معلومات می‌گویند که در همۀ نواحی شهر کابل مرکزهای توزیع شناس‌نامه‌های برقی به فعالیت آغاز خواهند کرد و مرکزهای دومی و سومی توزیع این شناس‌نامه‌ها در ولایت‌های کشور نیز فعال خواهند شد. رییس ادارۀ احصاییه و معلومات با اشاره به تعدیل قانون ثبت احوال نفوس کشور تصریح می‌کند که بر اساس این تعدیل، نام مادر به صورت عادی در شناس‌نامه‌های برقی درج خواهد شد. اما به گفتۀ او، درج نام مادر در این شناس‌نامه‌ها اختیاری می‌باشد.

اخیراً حکومت با تعدیل قانون ثبت احوال نفوس درج نام مادر را در شناس‌نامه‌های برقی تصویب کرد. این اقدام با استقبال گستردۀ فعالان حقوق زن روبه‌رو شد، اما مخالفت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.