دود بلند منزلها

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست: مالکان بلندمنزل‌ها تا پایان ماه عقرب سیستم مرکزگرمی‌شان را از ذغال سنگ به گاز مایع تبدیل کنند

neshananews

04 July 2020

ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست به هدف کاهش آلوده‌گی هوا در فصل زمستان از مالکان شهرک‌های رهایشی و بلندمنزل‌ها می‌خواهد که تا پایان ماه عقرب سال روان خورشیدی، سیستم مرکزگرمی و مواد سوخت‌شان را از ذغال سنگ به گاز مایع تبدیل کنند.

شاه‌زمان میوندی، رییس عمومی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست امروز (شنبه، چهاردهم سرطان) در یک نشست خبری مشترک با معاونان اداره‌های مواد نفتی و ستندرد در کابل هشدار می‌دهد: «در صورت عدم اصلاح و تغییر سیستم مرکزگرمی شهرک‌ها و بلندمنزل‌ها، بخش نظارت و تفتیش این اداره اجازۀ فعالیت به مرکزگرمی‌های شهرک‌ها و بلند منزل‌ها را نخواهد داد.» او با اشاره بر این که نصب فلترهای تصفیۀ دود شهرک‌ها و بلند منزل‌ها که در سال‌های گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، می‌افزاید که در هر صورت، نصب فلتر تصفیۀ دود، ضرورت جدی است.

از سویی هم عزت‌الله صدیقی، معین مسلکی ادارۀ ملی حفاظت از محیط زیست در این نشست می‌گوید که ذرات معلقی که از سوخت ذغال سنگ خانواده‌ها در یک سال در شهر کابل به وجود می‌آید 7هزار و ۸۵۰ تُن تخمین شده است، اما در صورتی که خانواده‌ها از گاز مایع استفاده کنند، این ذرات به ۷۵ تُن در سال کاهش خواهد یافت.

همچنان محمد زبیر، معاون ادارۀ نفت وگاز با اعلام همکاری با ادارۀ حفاظت از محیط زیست خاطرنشان می‌سازد که ذخایر گاز مایع این اداره در حال حاضر مملو است و روند انتقال گاز مایع از بنادر هرات، آقینه و حیرتان همچنان جریان دارد.

این همه درحالی است که با سرد شدن هوا، قیمت گاز مایع در کشور افزایش می‌یابد. شهروندان در فصل سرما از بلندرفتن قیمت گاز شکایت دارند و برای گرم کردن خانه‌ها از ذغال سنگ استفاده می‌کنند. استفاده از ذغال سنگ سبب افزایش آلوده‌گی هوا می‌شود. سال گذشته کابل در جریان چند هفتۀ در صدر آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار داشت.