حزب اسلامی

 ادامۀ کشمکش‌ها روی تجلیل از سال‌یاد جان باختن نجیب‌الله در کابل

sonia

01 October 2020

شماری از هواداران احزاب جهادی به ویژه حزب اسلامی در کابل همزمان با برگزاری مراسم گرامی‌داشت از بیست‌وچهارمین سال‌یاد جان باختن نجیب‌الله، رییس جمهور  پیشین کشور، دست به اعتراض زده‌اند.

هواداران حزب اسلامی بامداد امروز (پنج‌شنبه، دهم میزان) با راه‌اندازی یک تجمع خیابانی در نزدیکی خیمۀ «لویه جرگه» در منطقۀ کارتۀ مأمورین کابل با تجلیل از مراسم سال‌یاد جان باختن رییس جمهور پیشین کشور مخالفت کردند. آنان نجیب‌الله و همراهانش را «قاتلان ملت» خطاب می‌کنند و می‌گویند که گرامی‌داشت از سال‎یاد آقای نجیب توهینی برای احزاب جهادی در افغانستان است. به سخن آنان، برگزاری این مراسم یک دسیسۀ خارجی و طرحی برای تخریب روند صلح در کشور می‌باشد.

این در حالی است که امروز قرار است از بیست‌وچهارمین سال‌یاد کشته شدن نجیب‌الله در خیمۀ «لویه جرگه» در کابل گرامی‌داشت شود. هرچند قرار بود این مراسم روز شنبه (پنجم میزان) برگزار شود، اما آن ‌چه مخالفت احزاب جهادی و ممانعت حکومت خوانده می‌شود، این مراسم به امروز موکول شده است.

در جریان دو هفتۀ گذشته شمار زیادی از هواداران احزاب جهادی با تجلیل از سال‌یاد کشته شدن نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین کشور مخالفت کرده‌اند. گلبدین حکمتیار، رییس حزب اسلامی هفتۀ پیش از هوادارانش خواست که جلو تجلیل این مراسم را بگیرند. شورای احزاب جهادی نیز دیروز در یک نشست خبری در کابل از حکومت خواستند که جلو برگزاری این مراسم را بگیرد. نشست مجلس نماینده‌گان نیز دیروز به خاطر اختلاف نظرها روی برگزاری این مراسم، مختل شد. حکومت اما ظاهراً اجازۀ گرامی‌داشت از این روز را داده است.

نجیب‌الله در زمان حکومتش با گروه‌های جهادی مبارزه کرده است. از همین رو، چهره‌های جهادی با برگزاری مراسم یادبود از سالروز درگذشت او، موافق نیستند. نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین کشور در هفتم میزان ۱۳۷۵ خورشیدی پس از ورود طالبان به کابل از سوی این گروه کشته شد و جسدش به دار آویخته شد.