ارگ

ارگ: سرپرست وزارت خارجه برای بحث روی موضوعات کلیدی مهاجران به ایران سفر می‌کند

neshananews

16 June 2020

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که به زودی سرپرست وزارت امور خارجۀ کشور در رأس یک هیأت برای بحث روی موضوعات کلیدی مهاجران کشور به ایران سفر می‌کند. این موضوع را رییس‌جمهور غنی در نشست کابینه مطرح کرده است.

ارگ ریاست جمهوری با نشر گزارش نشست روز گذشتۀ کابینه (دوشنبه، ۲۶جوزا) می‌گوید که رییس‌جمهور غنی در این نشست ویدیویی از سفر سرپرست وزارت امور خارجه در رأس هیأتی در هفتۀ آینده به کشور ایران غرض بحث روی موضوعات کلیدی مهاجرین خبر داده است.

ارگ می‌افزاید که رئیس جمهور از اقدامات سرپرست وزارت امور خارجه، معین پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان و نماینده‌های وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله جهت رسیدگی و پیگیری حادثه آتش سوزی واسطۀ نقلیۀ حامل مهاجرین افغانستان در کشور ایران ابراز امتنان کرده است.

این سفر سرپرست وزارت خارجه در حالی قرار است که اجرا شود که پس از شکنجه و به رود‌خانه انداخته شدن شماری از اتباع افغانستان در مرز با ایران و آتش گرفتن موتر حامل مهاجرین افغان در ولایت یزد ایران به اثر شلیک نیروهای انتظامی آن کشور؛ شمار از شهروندان کشور در ولایت‌های هرات، کابل، ننگرهار و هلمند در مقابل سفارت و نمایندگی‌های ایران دست به اعتراض زدند و خواهان رسیدگی و برخورد قانونی با عاملین این رویدادها شدند.

از سویی هم وزارت خارجه ایران در واکنش به این اعتراضات شهروندان افغانستان، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را برای توضیحات در این وزارت احضار کرد. سفیر افغانستان به مقامات ایرانی خاطرنشان کرده بود که هر شهروند افغانستان بر اساس حقوق شهروندی، حق دارند اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کنند.