صدیقی

ارگ: نزدیک به چهار هزار زندانی گروه طالبان از بند رها شده‌اند

neshananews

27 June 2020

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرده است که نزدیک به چهار هزار زندانی گروه طالبان از زندان‌های دولت به هدف آغاز مذاکرات مستقیم با این گروه آزاد شده‌اند. سخنگوی ارگ می‌گوید که هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت آمادۀ گفت‌وگوهای مستقیم با گروه طالبان است.

صدیق صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهور غنی امروز (شنبه، هفتم سرطان) در نشست هفته‌وار اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها در کابل می‌گوید که تاکنون 3هزار و ۸۹۱ زندانی گروه طالبان از بند رها شده‌اند. او با اشاره بر افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان می‌افزاید: «تداوم خشونت‌ها فضای اعتماد برای آغاز گفت‌وگوهای صلح را خدشه‌دار می‌سازد.» آقای صدیقی تأکید می‌ورزد که هیأت گفت‌وگوکنندۀ‌ دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح آماده است و هیچ‌گونه ممانعتی برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح از سوی دولت افغانستان وجود ندارد.

این درحالی است که گروه طالبان می‌گویند که پس از رهایی حدود پنج هزار زندانی آنان از زندان‌های دولت افغانستان، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز خواهد شد. هرچند قرار بود یک نشست ابتدایی برای آغاز این مذاکرات حدود دو هفته پیش در قطر برگزار شود، اما به دلیل تکمیل نشدن رهایی پنج هزار زندانی این گروه، به تعویق افتاد. تاکنون زمان و مکان دقیق این مذاکرات از سوی هیچ طرفی به گونۀ رسمی اعلام نشده است.

سخنگوی رییس‌جمهور غنی دربارۀ کاهش نیروهای امریکایی در کشور می‌گوید که مناسبات دولت افغانستان با ایالات متحدۀ امریکا، بر اساس تعهدات دو جانبۀ دو دولت استوار است و شمار سربازان امریکایی تعیین‌کنندۀ این مناسبات نمی‌باشد. آقای صدیقی می‌افزاید که دولت افغانستان از اظهارات پنتاگون مبنی بر کاهش نیروهای امریکایی تا حدود هشت هزار سرباز، استقبال می‌کند. او خاطرنشان می‌سازد که کاهش بیش‌تر این نیروها در کشور بسته‌گی به پایبندی و تعهد طالبان به مواد موافقت‌نامۀ صلح‌ بین ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان خواهد داشت. از این پیش، رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ سرگرم طرح کاهش سربازانش در افغانستان است.

افزون بر این، سخنگوی رییس‌جمهور غنی در بخش دیگری از سخنانش دربارۀ پرداخت نشدن معاش کارمندان شفاخانۀ «افغان- جاپان» علاوه می‌کند که رییس‌جمهور غنی گزارش کامل این موضوع را دریافت کرده و به پرداخت معاش‌ و امتیازات کارکنان صحی در این شفاخانه متعهد می‌باشد. از این پیش، کارکنان شفاخانۀ افغان – جاپان گفته‌اند که از آغاز ویروس کرونا در کشور تاکنون معاش و امتیازات‌شان را دریافت نکرده‌اند. وزارت صحت عامۀ نیز تاکنون علت تأخیر در پرداخت معاش کارکنان این شفاخانه را توضیح نداده است.