فوزیه کوفی

استقبال ارگ از درج نام فوزیه کوفی در جمع داوطلبان جایزۀ صلح نوبل

neshananews

03 October 2020

ارگ ریاست جمهوری از درج نام فوزیه کوفی، عضو کنونی هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان در جمع نامزدان دریافت جایزۀ صلح «نوبل» استقبال می‌کند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری امروز (شنبه، دوازدهم میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که فوزیه کوفی، عضو افتخاری هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح دولت افغانستان با گروه طالبان است و حکومت افغانستان از درج نام او در جمع داوطلبان احتمالی دریافت جایزۀ صلح نوبل استقبال می‌کند. آقای صدیقی می‌افزاید که حکومت افغانستان از تلاش‌های خانم کوفی برای تأمین صلح در کشور و حفاظت از حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح با طالبان قدردانی می‌کند.

فوزیه کوفی، عضو هیأت مذاکره‌کننده صلح دولت در گفت‌وگوهای جاری با طالبان از سوی شورای صلح ناروی به عنوان «داوطلب احتمالی دریافت جایزۀ صلح نوبل» در سال 2020 میلادی مطرح شده است. این جایزه برای امسال از سرتاسر جهان پنج داوطلب دارد.

فوزیه کوفی دو دورۀ عضویت در مجلس نماینده‌گان افغانستان را در کارنامه دارد و یکی از چهره‌های بارز دفاع از حقوق زنان در کشور تلقی می‌شود. او هم‌اکنون در کنار سه زن دیگر در مذاکرات مستقیم صلح با طالبان از زنان افغانستان نمایند‌ه‌گی می‌کند.

خانم کوفی اخیراً چند روز پیش از آغاز گفت‌وگوهای جاری دوحه مورد سوء قصد قرار گرفت، اما از این حادثه جان سالم به‌ در برد. او پس از این حادثه اطمینان داده است که در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مانع قربانی شدن حقوق زنان در ساختار آیندۀ دولت افغانستان خواهد شد.