خلیلزاد

استقبال خلیل‌زاد از قطع‌نامۀ لویه‌جرگه: انتظار داریم تا چند روز دیگر روند رهایی زندانیان تکمیل شود

neshananews

10 August 2020

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور صلح افغانستان از قطع‌نامۀ ۲۵ ماده‌یی لویه‌جرگۀ مشورتی صلح مبنی بر رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، استقبال کرده است. او اکنون انتظار دارد که تا چند روز دیگر روند رهایی زندانیان میان گروه طالبان و حکومت افغانستان تکمیل و مذاکرات مستقیم میان دو طرف آغاز شود.

آقای خلیل‌زاد بامداد امروز (دوشنبه، ۲۰ اسد) در یک رشته‌یی از توییت‌ها در برگۀ توییترش نوشته است: «ما از قطع‌نامۀ لویه‌جرگۀ افغانستان و تصمیم رییس‌جمهور غنی برای آزادی زندانیان باقی‌مانده استقبال می‌کنیم.» آقای خلیل‌زاد در ستایش از قطع‌نامۀ لویه‌جرگه و تصمیم رییس‌جمهور غنی می‌گوید که با این اقدام جسورانه، پس از ۴۰ سال جنگ، اکنون فرصت تاریخی برای صلح امکان‌پذیر شده است. زلمی‌ خلیل‌زاد این فرصت را برای شهروندان افغانستان و کمک به ثبات منطقه و امنیت جهانی مهم عنوان می‌کند.

نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان خاطرنشان می‌سازد: «ما انتظار داریم در چند روز آینده روند رهایی زندانیان تکمیل، سپس تیم جمهوری اسلامی به دوحه سفر کرده و از آن جا مذاکرات میان افغانان آغاز شود.» بر اساس گفته‌های آقای خلیل‌زاد، طرف‌های مذاکره روندی را در پیش خواهند گرفت تا به یک نقشۀ راه سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر برای ختم جنگ در افغانستان به توافق برسند.

لویه‌جرگۀ مشورتی صلح در هفدهم اسد (۱۳۹۹) آغاز شد و برای سه روز ادامه یافت. در این جرگۀ بزرگ ۳ هزار و ۴۰۰ نفر به نماینده‌گی از ۲۳ صنف مختلف از 34 ولایت کشور شرکت کرده‌اند. محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور این جرگه را به منظور روشن ساختن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان دعوت کرده بود. سرانجام جرگه بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان رای مثبت داده است. آقای غنی نیز روز گذشته گفت که فرمان رهایی این زندانیان را امضا می‌کند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان می‌گوید که پس از رهایی زندانیان‌شان حاضرند در جریان یک هفتۀ مذاکرات مستقیم را با دولت افغانستان آغاز کنند.