اسماعیل خان و عبدالله

اسماعیل خان: یک هیأت ده نفری برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح ایجاد شود

neshananews

14 November 2020

محمد اسماعیل‌خان، رهبر پیشین جهادی می‌گوید که گفت‌وگوهای جاری صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه هیچ پیشرفتی نداشته و نیاز است یک هیأت ده نفری برای تسهیل این مذاکرات ایجاد شود.

شورای عالی مصالحۀ ملی بامداد امروز (شنبه، 24عقرب) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که آقای اسماعیل‌خان این مطلب را عصر دیروز در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در ولایت هرات مطرح کرده است.

به نقل از این خبرنامه، اسماعیل‌خان پیشنهاد می‌کند که یک هیأت ده نفری متشکل از نماینده‌گان کشورهای منطقه و جهان و بزرگان علمی و سیاسی کشور به هدف تسهیل گفت‌وگوهای صلح ایجاد شود. این رهبر جهادی پیشین ایجاد این هیأت را برای پیشرفت در گفت‌وگوهای جاری صلح ضروری عنوان می‌کند.

پیش از این کشور قطر که هم اکنون میزبان گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان است، به عنوان تسهیل‌کنندۀ این گفت‌وگوها انتخاب شده بود. قرار بود این کشور درب گفت‌وگو را میان دو طرف باز نگه‌دارد.

اسماعیل خان همچنان به تقویت بیشتر اجماع سیاسی میان آن‌ چه او «بزرگان سیاسی و منتقدان حکومت» می‌خواند، تأکید می‌ورزد. به باور آقای اسماعیل خان، بدون شکل‌گیری یک اجماع فراگیر سیاسی، پیشرفت در مذاکرات صلح ناممکن خواهد بود.

این رهبر پیشین جهادی عملکرد حکومت را نیز در جریان گفت‌وگوهای صلح به باد انتقاد گرفته است. به نقل از خبرنامۀ شورای عالی مصالحۀ ملی، آقای اسماعیل خان خاطرنشان می‌سازد که حکومت افغانستان در روند صلح به گونۀ صادقانه تلاش نمی‌کند.

گفتنی است که گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان دو ماه پیش در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد. دو طرف در حال رأی‌زنی روی نهایی‌سازی کارشیوۀ مذاکرات صلح هستند. از سوی دیگر اما درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای امنیتی کشور و جنگ‌جویان گروه طالبان در این جریان به شدت افزایش یافته است.