داکتر نجیب

اعتراض ده‌ها باشندۀ کابل از ممانعت دولت در برگزاری مراسم سال‌یاد نجیب‌الله

neshananews

26 September 2020

ده‌ها تن از هواداران نجیب‌الله، رییس‌جمهور پیشین کشور از آن‌چه ممانعت دولت از برگزاری مراسم یادبود از بیست‌وچهارمین سالروز جان باختن او می‌خوانند، در کابل دست به اعتراض زدند.

این هواداران رییس‌جمهور پیشین کشور امروز (شنبه، پنجم میزان) با راه‌اندازی یک تجمع اعتراضی در نزدیکی خیمۀ «لویه جرگه» از ممانعت دولت انتقاد می‌کنند. نیروهای امنیتی مانع ورود آنان به خیمۀ «لویه جرگه» شد. این اعتراض به خشونت گرایید و سرانجام هواداران رییس جمهور پیشین به داخل خیمه راه یافتند.

مراسم یادبود از بیست‌وچهارمین سالروز جان باختن نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین کشور قرار بود برای نخستین بار امروز در خیمۀ «لویه جرگه» دایر شود، اما هیلی نجیب، دختر نجیب‌الله، در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که برگزاری این مراسم باوجود همۀ آماده‌گی‌ها لغو شده است.

در خبرنامۀ منسوب به کمیتۀ برگزاری مراسم یادبود از جان باختن رییس‌جمهور پیشین کشور آمده است که از برگزاری این مراسم باوجود همۀ آماده‌گی‌ها به دلایل روشن و نا روشن جلوگیری شده است. این کمیته، ممانعت از راه‌اندازی این مراسم  را خلاف موازین و مقررات اداری در کشور توصیف کرده است.

نجیب‌الله در زمان حکومتش با گروه‌های جهادی مبارزه کرده است. از همین رو، چهره‌های جهادی با برگزاری مراسم یادبود از سالروز درگذشت او، موافق نیستند. گلبدین حکمتیار، رییس حزب اسلامی نیز دیروز (جمعه، چهارم میزان) در جمع هوادارانش در کابل از اعضای حزب اسلامی خواست که جلو برگزاری این مراسم را بگیرند.

نجیب‌الله، رییس جمهور پیشین افغانستان در هفتم  میزان 1375 خورشیدی پس از ورود طالبان به کابل از سوی این گروه کشته شد و جسدش به دار آویخته شد.