سید اکبر آغا

اعضای پیشین گروه طالبان: درج نام مادر در شناس‌نامه‌ها بی‌ننگی و بی‌ناموسی است

عاطفه غفوری

15 September 2020

سید اکبر آغا، فرمانده پیشین و وزیر عدلیه طالبان در سفرش به هرات نسبت به درج «نام مادر» در شناس‌نامه‌های تابعیت واکنش نشان داد.

این فرمانده پیشین گروه طالبان امروز (سه‌شنبه، ۲۵ سنبله) در نشست مجمع مردمی صلح در هرات می‌گوید که کارزار درج نام مادر در شناس‌نامه‌های برقی، یک پروژۀ امریکایی است. او از نماینده‌گان مجلس می‌خواهد که این طرح را تصویب نکنند. به گفتۀ سید اکبر آغا، طرح درج نام مادر در شناس‌نامه‌های شهروندان کشور به معنای «بی‌ننگی» و «بی‌ناموسی» است.

این اظهارات فرمانده پیشین گروه طالبان اما با واکنش دست‌اندرکاران کارزار «نامم کجاست؟» همراه شده است. لاله عثمانی از مسوولان این کارزار می‌گوید که واکنش‌های این چنینی ناشی از عدم آگاهی این فرمانده پیشین طالبان از جزییات طرح درج نام مادر در شناس‌نامه‌ها است.

خانم عثمانی می‌افزاید که تصور سید اکبر آغا و سایر گروه‌های مخالف درج نام مادر در شناس‌نامه‌های برقی این است که فکر می‌کنند، نام مادر جای‌گزین نام پدر خواهد شد. او تأکید می‌وزد که بر اساس طرح درج نام مادر در شناس‌نامه‌ها، قرار است نام مادران در کنار نام پدر در شناس‌نامه‌های جدید درج شود. لاله عثمانی نسبت به موضع‌گیری‌های این چنینی ابراز نگرانی می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که در آستانۀ مذاکرات مستقیم صلح، نباید تلاش‌ها برای حذف دستاوردهای زنان در کشور، شدت بگیرد.

نشست مردمی صلح به رهبری سید اکبر آغا، فرمانده پیشین و وزیر عدلیۀ گروه طالبان در هرات در حالی برگزار می‌شود که اشتراک‌کننده‌گان این نشست بر ضرورت آتش‌بس و نتیجه‌بخش بودن مذاکرات میان طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان تأکید کردند. این گروه از دو طرف (هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر) می‌خواهند که موانع سد راه رسیدن به یک توافق همه‌جانبه را از پیش رو بردارند.