دیدار قطر دو

اعلامیۀ اعضای ترویکای توسعه‌یافته: دولت و طالبان باید از راه گفت‌وگو وارد توافق سیاسی شوند

neshananews

01 May 2021

نماینده‌گان ویژۀ کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته (امریکا، چین، روسیه و پاکستان) در یک اعلامیۀ مشترکی می‌گویند که دولت افغانستان و گروه طالبان باید از راه مذاکره به یک توافق سیاسی برسند.

این اعلامیۀ مشترک بامداد امروز (شنبه، یازدهم ثور) از سوی وزارت خارجۀ امریکا منتشر شده است. نماینده‌گان چهار کشور عضو ترویکای توسعه‌یافته خواستار تسریع روند صلح افغانستان شده‌اند.

کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته از طالبان می‌خواهند که به تعهدات خود در امر مبارزه با تروریسم و قطع روابط با گروه‌های تروریستی بین‌المللی پایبند بمانند.

بخشی از این اعلامیه به خشونت‌های جاری در افغانستان اشاره دارد. به باور اعضای این نهاد، جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و طرف‌های درگیر جنگ باید با توافق سیاسی به جنگ جاری در این کشور نقطۀ پایان بگذارند. کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهند که از راه مذاکره به یک توافق سیاسی دست پیدا کنند.

همچنان این کشورها از ادامۀ حمله‌های هدف‌مند در افغانستان انتقاد می‌کنند. نماینده‌گان ویژۀ این کشورها از دولت و طالبان می‌خواهند که با رسیدن به یک توافق سیاسی از ادامۀ کشتار غیرنظامیان در افغانستان جلوگیری کنند.

بر اساس این اعلامیه، شکل‌گیری هر حکومتی در افغانستان با جنگ برای کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته پذیرفتنی نخواهد بود و از این‌رو، یک ساختار همه‌شمول سیاسی در ادامۀ گفت‌وگوهای صلح باید در افغانستان شکل بگیرد.

گفتنی است که نماینده‌گان ویژۀ کشورهای عضو ترویکای توسعه‌یافته (امریکا، روسیه، چین و پاکستان) روز گذشته در قطر با هم دیداری داشتند. اعضای این نهاد روی تسریع روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

سپیدار از اعلامیۀ مشترک این کشورها استقبال کرده، اما طالبان تاکنون در این باره ابراز نظری نکرده‌اند.