رسانه ها

اعلامیۀ مشترک کشورهای غربی: محدودیت بر آزادی بیان در افغانستان پذیرفتنی نیست

neshananews

03 May 2021

نماینده‌گان دیپلماتیک چهارده کشور و سازمان بین‌المللی در افغانستان با صدور اعلامیۀ مشترکی خواهان حفظ و تقویت آزادی بیان در کشور شده‌اند.

نماینده‌گی‌ دیپلماتیک امریکا، بریتانیا، سویدن، ناروی، نیوزیلاند، ایتالیا، جرمنی، فرانسه، فنلند، دانمارک، کانادا، آسترالیا، سازمان ملل متحد و اتحادیۀ اروپا امروز (دوشنبه، سیزدهم ثور) به مناسبت روز جهانی «آزادی بیان» اعلامیۀ مشترکی را صادر کرده‌اند.

در این اعلامیه بر حفظ و تقویت آزادی بیان و رسانه‌های آزاد در افغانستان تأکید شده است. بر اساس این اعلامیه، آزادی بیان و رسانه‌های آزاد یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شهروندان افغانستان در بیست سال پسین شمرده می‌شود و این دستاورد نباید با محدودیتی مواجه شود.

در این اعلامیه همچنان آمده که کشورهای یاد شده در کنار خبرنگاران افغانستان قرار دارند و برای تقویت آزادی بیان با جامعۀ رسانه‌یی این کشور همکاری خواهند کرد.

طبق این اعلامیۀ مشترک، فعالیت رسانه‌های آزاد برای اقناع کسانی که به روند صلح باور ندارند بسیار موثر است. از این رو، این نماینده‎گی‌های دیپلماتیک از حکومت افغانستان می‌خواهند که برای تقویت رسانه‌های آزاد در این کشور تلاش بیشتری به خرج دهد.

بر اساس این اعلامیه، هر نوع محدودیتی فراروی آزادی بیان، خبرنگاران و رسانه‌های آزاد در این افغانستان پذیرفتنی نخواهد بود.

بخشی از این اعلامیه به کشتار هدف‌مند خبرنگاران در کشور پرداخته است. بر اساس آن، قتل‌های هدف‌مند جنگ مستقیم با آزادی بیان و رسانه‌های آزاد است و دولت باید برای پیش‌گیری از آن اقدام کند.

این همه در حالی است که قتل‌های هدف‌مند در افغانستان که بیشتر خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد در جریان دو سال پسین افزایش یافته است. تاکنون مشخص نیست چه گروهی در عقب این حمله‌ها قرار دارد، اما نهادهای امنیتی کشور و سازمان ملل متحد طالبان را در این حمله‌ها مقصر می‌دانند.