0ed6f3b4-ff88-4d15-abd0-d174647b93a7

افزایش خشونت‌ها؛ بیش از چهار هزار زخمی جنگ از سوی صلیب سرخ در ده روز گذشته درمان شده است

neshananews

10 August 2021

هم‌زمان با افزایش خشونت‌ها و کشیده‌ شدن جنگ در داخل شهرهای افغانستان، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) اعلام کرده است که در مدت 10 روز گذشته، بیش از چهار هزار زخمی ناشی از جنگ در مراکز صحی تحت حمایت این کمیته، مورد درمان قرار گرفته‌اند.

این کمیته امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اسد) در یک اعلامیه‌ می‌گوید که از اول آگوست سال جاری میلادی، چهار هزار و ۴۲ زخمی جنگ در ۱۵ مرکز صحی تحت ‏حمایت این کمیته، درمان شده است که نشان‌دهندۀ تشدید خشونت‌‌ها در افغانستان است‎.‎

در اعلامیۀ کمیتۀ بین‌المللی صلیب‌سرخ، آمده است که با شدت گرفتن جنگ در مراکز و اطراف شهرهای قندوز، لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند و سایر شهرهای افغانستان، صدها هزار نفر در معرض خطر قرار گرفته‌اند. این کمیته هم‌چنان افزوده است که در جریان درگیری‌های اخیر در مراکز ولایات و شهرهای افغانستان، بسیاری از خانه‌ها، شفاخانه‌ها و زیربناهای آب و برق تخریب شده است.

صلیب سرخ، خاطرنشان می‌سازد که با همکاری هلال‌احمر افغانی، تلاش می‌کند تا حد امکان زخمیان و ‏جسدهای کشته‌شده‌گان ناشی از درگیری‌ها را انتقال دهد. تنها در ماه جولای، صلیب سرخ به ۱۳ ‏هزار زخمی جنگی کمک کرده و احتمال دارد این شمار به دلیل آغاز جنگ در ساحات پرنفوس ‏افزایش یابد‎.‎

در این اعلامیه به نقل از ایلوا فیلیون، نمایندۀ کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در افغانستان، آمده است: “ما شاهد ‏تخریب خانه‌ها، در معرض خطر قرارگرفتن کارمندان صحی و بیماران، آسیب‌دیدن شفاخانه‌ها و ‏زیربناهای اساسی مانند برق و آب هستیم. مرمی‌های هاوان و راکت‌ بدون تفکیک به خانه‌های مسکونی اصابت می‌کند.”

این همه درحالی است که طالبان حمله‌های خود را بالای بزرگ‌شهرهای کشور آغاز کرده‌اند. در حدود دو هفتۀ گذشته پس از آغاز حمله‌های این گروه بر بزرگ شهرها، مرکز ولایت‌های جوزجان، نیمروز، سرپل، تخار و سمنگان به تصرف این گروه درآمده است. همچنان این گروه ده‌ها ولسوالی را در اختیار گرفته‌اند.

در پی این درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالبان و دست‌به‌دست شدن اراضی، هزارن خانواده از خانه‌های‌شان آواره و به مناطق امن پناه برده‌اند.