85708_645

افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد ضدعفونی‌کننده در هرات

عاطفه غفوری

22 April 2020

در ادامۀ تلاش‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای کمک به شکست کرونا در هرات، مسوولان اتاق صنایع و معادن هرات از افزایش تولید مواد ضدعفونی‌کننده در شهرک صنعتی این ولایت خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، در حال حاضر ۳۰ کارخانه در این ولایت تولیدات خود را به مواد ضدعفونی‌کننده و مواد شوینده اختصاص داده‌اند.

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که در حال حاضر تولید مواد ضدعفونی‌کننده در هرات نسبت به روزهای پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور ۲۰ درصد افزایش یافته است. آقای خادم می‌افزاید، پیش از شیوع کرونا، بخش قابل توجهی از نیاز مردم به مواد بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده از خارج کشور تأمین می‌شد، اما در روزهای پسین با کاهش واردات این مواد، کارخانه‌های تولیدی هرات جای خالی آن‌ها را پُر کرده‌اند.

صابون، مایع ضدعفونی‌کننده و سایر مواد بهداشتی، تولیدات این کارخانه‌ها را تشکیل می‌دهند که در روزهای پسین برای کمک به عبور از روزهای کرونایی در دسترس مردم قرار گرفته‌اند.

همزمان با این، مسوولان شرکت‌های دواسازی در هرات می‌گویند که در پی افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در هرات و سراسر کشور، آنان نیز تولید مواد بهداشتی را افزایش داده‌اند. عبدالکریم شیرزادی، مسوول یکی از این شرکت‌ها می‌گوید «تقریباً همۀ کارمندان شرکت ما در حال حاضر سرگرم تولید مایع دست‌شویی، مواد ضدعفونی‌کنندۀ خانه، موتر و سطوح می‌باشند.» آقای شیرزاد می‌افزاید که شرکت تولیدی آنان نه تنها نیازمندی بازار هرات را تأمین کرده است، بلکه به سایر ولایت‌های دیگر کشور نیز مواد ضدعفونی‌کننده توزیع می‌کند.

مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده نخستین کالاهای تولیدی بود که با شیوع ویروس کرونا در کشور، با افزایش تقاضای چند برابری مردم مواجه شد. نابرابری عرضه و تقاضا در نخستین روزهای همه‌گیری کرونا منجر به افزایش چند برابری بهای این مواد در بازار شد.

اکنون اما مسوولان اتاق صنایع و معادن هرات ابراز امیدواری می‌کنند که با افزایش تولید این مواد در کشور، تلاطم موجود در بازار را کنترل کنند. هرچند آنان از افزایش ۲۰ درصدی در تولید مواد ضدعفونی‌کننده خبر می‌دهند، اما مقدار دقیق تولیدات کنونی و قبلی را مشخص نکرده‌اند.