صادرات

امسال به ارزش 194 میلیون دالر کالاهای بازرگانی از طریق دهلیزهای هوایی صادر شده است

neshananews

02 March 2021

بانک مرکزی کشور اعلام کرده است که در جریان سال 2020 میلادی به ارزش 194 میلیون دالر امریکایی کالاهای بازرگانی تاجران از طریق دهلیزهای هوایی به بیرون از کشور صادر شده است.

بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه، دوازدهم حوت) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که برای انتقال این کالاها به بیرون از کشور 513 پرواز صورت گرفته است. در خبرنامۀ این بانک آمده است که مقدار مجموعی این کالاها حدود هفت‌هزار و 414 تُن می‎باشد.

خبرنامۀ بانک مرکزی توضیح می‌دهد که سه ‌هزار و 353 تُن محصولات تجاری به چین، دو هزار و 875 تُن به هند، 318 تُن به امارات متحدۀ عربی، 90 تُن به عربستان سعودی، 38 تُن به ترکیه و 695 تُن دیگر به کشورهای اروپایی صادر شده است.

مسوولان این بانک خاطرنشان می‌سازند که باوجود محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، دهلیزهای هوایی کشور به روی صادرات کالاهای تجاری باز بوده و این روند در جریان سال روان میلادی افزایش خواهد یافت.

گفتنی است که دهلیزهای هوایی به دنبال مسدود شدن مکرر بندرهای ترانزیتی پاکستان به روی صادرات افغانستان، گشایش یافته است. شمار این دهلیزها با گذشت هر سال افزایش می‌یابد. هرچند تاجران از خدمات این دهلیزها زیاد رضایت نشان نمی‌دهند، اما دولت تعهد سپرده است که خدمات این دهلیزها به زودی بهبود خواهد یافت.