وینی کمار

امضای پنج تفاهم‌نامه به ارزش ۲.۶ میلیون دالر میان مقام‌های افغانستان و هندوستان

neshananews

05 July 2020

وزیر اقتصاد، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، معین وزارت معارف و سفیر هندوستان مقیم در کابل، تفاهم‌نامه‌های پنج پروژۀ انکشافی با تأثیرات بلند اجتماعی کمک هندوستان برای افغانستان را امضا کردند.

این تفاهم‌نامه‌ها امروز (یک‌شنبه، پانزدهم سرطان) در کابل میان طرف‌ها به امضا رسید. مصطفی مستور، وزیر اقتصاد کشور در مراسم امضای این تفاهم‌نامه‌ها گفت که ارزش مجموعی این پنج پروژه ۲.۶ میلیون دالر است که به وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی مربوط می‌شود. آقای مستور افزود که سه پروژه‌یی که مربوط به وزارت معارف است، شامل اعمار دو باب مکتب در ولسوالی «ماه‌می» در ولایت بدخشان و اعمار یک باب مکتب دیگر در مرکز ولایت نورستان می‌شود. به گفتۀ آقای مستور، دو پروژۀ دیگر مربوط وزارت تحصیلات عالی می‌شود که شامل اعمار تعمیر تدریسی موسسۀ تحصیلات عالی در ولایت فراه و اعمار سرک‌های داخلی دانشگاه البیرونی در ولایت کاپیسا است.

عبدالتواب بالاکرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی وعبدالسبحان رووف، معین مالی و اداری وزارت معارف نیز در مراسم امضای این پروژه‌ها حضور داشتند، با ابراز سپاس‌گزاری از کمک‌های هندوستان به ویژه در بخش‌های تحصیلات عالی و معارف، تعهد سپردند که روند تطبیق به موقع این پنج پروژه را نظارت خواهند کرد.

در همین حال وینی‌کمار، سفیر هندوستان مقیم در کابل با امضای این تفاهم‌نامه‌ها از پروژه‌های اعمار ساختمان پارلمان افغانستان، بند سلما و ساخت سرک‌ها به عنوان مهم‌ترین کمک‌های این کشور به افغانستان یادآوری کرد و افزود که اکنون تمرکز کشورش به تمویل پروژه‌های کوچک با تأثیرات بلند اجتماعی در افغانستان است.

گفتنی است که بر اساس معلومات وزارت اقتصاد، هندوستان در نوزده سال گذشته، بالاتر از دو میلیارد دالر در بخش‌های انکشافی و اقتصادی به مردم افغانستان کمک کرده است.