حمله سمنگان

امنیت ملی:‌ انتقام حملۀ سمنگان به زودی از طالبان گرفته می‌شود

neshananews

14 July 2020

ریاست عمومی امنیت ملی یک روز پس از حملۀ طالبان بالای ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان به طالبان هشدار می‌دهد که انتقام این حمله را به زودترین فرصت از آنان خواهد گرفت.

ریاست عمومی امنیت ملی امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) با نشر اعلامیه‌یی به حملۀ موتربمب گروه طالبان بالای ریاست امنیت ملی در سمنگان اشاره کرده و می‌گوید که در این حمله شماری از کارمندان شهرداری و غیرنظامیان زخمی و نیز شماری از افسران امنیت ملی کشته شده‌اند. امنیت ملی در مورد ارقام تلفات این رویداد جزییات ارایه نکرده است.

در این اعلامیه تأکید شده است که «ریاست عمومی امنیت ملی در پاسخ به این حمله، همۀ قطعات عملیاتی خود را در حالت آماده‌باش قرار داده و به زودترین فرصت حملات انتقام‌جویانه را برای سرکوب طالبان و گروه‌های تروریستی خارجی راه‌اندازی می‌کند.»

بر اساس اعلامیۀ ریاست عمومی امنیت ملی، طالبان از آغاز مذاکرات و امضای موافقت‌نامۀ صلح حمله‌های تهاجمی‌شان را بر شهروندان ملکی شدت بخشیده‌اند. ریاست عمومی امنیت ملی خاطرنشان می‌سازد که طالبان به تعهدات‌شان به موافقت‌نامۀ صلح متعهد نیستند و همراه با گروه‌های تروریستی خارجی به شمول شبکۀ القاعده حملات خود را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

در این اعلامیه آمده است امنیت ملی کشور از هیچ تلاشی برای جلوگیری از پایمال شدن خون کشته شده‌گان و زخمیان این رویداد دریغ نمی‌کند و همچنان به هیچ گروه تروریستی اجازه‌یی به «زوال کشانیدن» ارزش‌ها و دستاوردهای حکومت را نمی‌دهد.

این همه در حالی است که گروه طالبان دیروز (دوشنبه، ۲۳ سرطان) یک موتر مملو از مواد انفجاری را در جاده‌‌یی بین ساختمان شهرداری و ریاست امنیت ملی در ولایت سمنگان منفجر کردند و به دنبال آن وارد ساختمان ریاست امنیت ملی این ولایت شدند. بر اساس گزارش‌های رسمی در این حمله ۱۲ تن کشته شده و ۶۳ تن دیگر زخمی شده‌اند. گروه طالبان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند.

حملۀ طالبان در سمنگان واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. رییس‌جمهور غنی ضمن محکوم کردن این حمله، می‌گوید که تشدید خشونت و جنگ، پیشرفت در روند صلح را آسیب می‌رساند. همچنان عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی در واکنش به این حمله می‌گوید که این حملات «کور» خلاف تعهدات در راستای آغاز مذاکرات مستقیم است. از سویی هم، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان نیز گفته است که انجام چنین یک حملۀ بزرگ در آستانۀ مذاکرات صلح برای ایالات متحدۀ امریکا پذیرفتنی نیست.