n00189716-t

امنیت ملی: مسوول عمومی جنگ گروه داعش در ولایات شمالی بازداشت شد

neshananews

10 September 2020

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان از بازداشت عبیدالله مشهور به خالد ارهابی، مسوول عمومی جنگ گروه داعش در ولایت شمالی کشور خبر می‌دهد.

این ریاست امروز پنج شنبه(20 سنبله) با نشر یک اعلامیه می‌گوید، خالد ارهابی طی یک عملیات هدفمند منسوبین امنیت ملی بازداشت شده است. این ریاست از محل بود و باش وی چیزی نگفته است.

براساس اعلامیۀ امنیت ملی این عضو بلند پایۀ داعش در طراحی حملات مختلف تروریستی از جمله طرح ترور مولوی ایاز نیازی و مولوی عزیز مفلح دست داشته است. بر بنیاد این اعلامیه این عضو داعش به دست داشتن خود در طراحی این حملات اعتراف کرده است.

اعلامیه می‌افزاید که عبیدالله علاوه بر دست داشتنش در حملات یاد شده به دخالتش در چندین حملۀ تروریستی دیگر در شهرهای بزرگ و روابط نزدیکش با شاخۀ خراسان گروه داعش اعتراف کرده است.

معلومات امنیت ملی حاکی از آن است که خالد ارهابی، در کنار شهاب المهاجر والی نام نهاد شاخۀ خراسان گروه داعش، آموزش‌های پیچیدۀ استخباراتی را در وزیرستان پاکستان فرا گرفته و در چوکات شبکۀ تروریستی حقانی نیز فعالیت انجام داده است.

این مسوول ارشد گروه داعش درحالی از سوی امنیت ملی افغانستان بازداشت می‌شود که در دو سال اخیر اکثر رهبران این گروه تروریستی درافغانستان کشته یا بازداشت شده‌اند.

 حکومت افغانستان مدعی است که دامنۀ فعالیت جنگجویان داعش در کشور محدود شده است اما برخی ناظران از افزایش دایرۀ فعالیت جنگجویان داعش پس از صلح احتمالی با طالبان در کشور ابراز نگرانی می‌کنند.