۲۰۱۸۰۹۰۷_۲۲۲۲۳۶

انتقاد والی فاریاب از بی‌توجهی وزارت صحت عامه

محمدجان آریا

13 April 2020

مسوولان محلی ولایت فاریاب، وزارت صحت عامه را در امر مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت به بی‌توجهی متهم می‌کنند. آنان از تأخیر در اعلام نتایج آزمایش‌های مشکوک به ویروس کرونا انتقاد می‌کنند و از دولت می‌خواهند که یک مرکز ویژه برای تشخیص ویروس کرونا در این ولایت ایجاد کند.

نقیب‌الله فایق، والی فاریاب می‌گوید که وزارت صحت عامه به وضعیت صحی این ولایت بی‌توجهی می‌کند. آقای فایق می‌افزاید که «نتایج آزمایش‌ بیماران مشکوک به ویروس کرونا که شش روز پیش به ولایت بلخ فرستاده شده بود، هنوز معلوم نیست.» والی فاریاب می‌گوید که تأخیر در روشن شدن نتیجۀ آزمایش این افراد می‌تواند باشنده‌گان این ولایت را از مراجعه به شفاخانۀ ویژۀ نگهداری بیماران مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا، دلسرد بسازد.

مسوولان صحی فاریاب توضیح می‌دهند که شش روز پیش هژده نمونۀ مشکوک ویروس کرونا را برای تشخیص به ولایت بلخ فرستاده‌اند، اما نتایج آن تاکنون روشن نشده است. نعیم مصمم، رییس صحت عامه ولایت فاریاب به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «ما فعلا 18 مورد مشکوک در بستر داریم و سه مورد ما نیز مثبت اعلان شده بود که از این میان یک بیمار صحت‌یاب شده و قرار است از تجریدگاه فاریاب رخصت شود.»

آقای مصمم می‌افزاید که وزارت صحت عامه باید هرچه زودتر یک مرکز ویژه را برای تشخیص نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا در این ولایت ایجاد کند. به گفتۀ او، ریاست صحت عامه فاریاب از نظر نیروی کاری و آشنایی با وسایل تخنیکی توانایی پیش‌ بردن این مرکز را دارد.

از این پیش، دولت برای تشخیص نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا یک مرکز ویژه را در شهر مزارشریف ایجاد کرده است. این یگانه مرکز تشخیص ویروس کرونا در شمال است. نمونه‌های مشکوک ویروس کرونا از ولایات شمال و شمال‌شرق کشور برای آزمایش به این مرکز فرستاده می‌شوند.

مسوولان ریاست صحت عامه فاریاب با ابراز نگرانی از افزایش موارد مشکوک به ویروس کرونا در این ولایت می‌گویند که آنان ظرفیت نگهداری افراد مشکوک را برای چندین روز در شفاخانۀ ویژۀ بیماران کووید 19 ندارند. از همین رو، آنان خواستار ایجاد مرکز تشخیص ویروس کرونا در شهر میمنه هستند تا بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا نیستند را هرچه زودتر از شفاخانه، مرخص کنند.

مسوولان محلی ولایت فاریاب به این باروند که مرکز تشخیصی ویروس کرونا در بلخ ظرفیت و توانایی لازم را برای آزمایش نمونه‌های مشکوک همۀ ولایت‌های شمال و شمال‌شرق را ندارد. والی فاریاب هشدار می‌‌دهد، در صورتی که وزارت صحت عامه در امر مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت رسیده‌گی نکند، اعتراضات مدنی در فاریاب افزایش خواهد یافت.

شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب پس از ثبت سه مورد مثبت ویروس کرونا وارد دومین مرحلۀ قرنطینه شده است. فروشگاه‌ها و دکان‌های شهر نظر به نیاز مردم به نوبت باز گذاشته می‌شوند. شهرداری میمنه در همکاری با پولیس فاریاب مانع تجمع افراد و گشت‌وگذار غیرضروری در این شهر می‌شوند. فاریاب یکی از ولایت‌های است که آمار بلند برگشت‌کننده‌گان از ایران را دارد.