WhatsApp Image 2020-05-03 at 9.34.27 AM

باج‌گیری طالبان از کمک‌های ترکمنستان؛ محموله‌های کمکی در بزرگ‌راه فاریاب توقف داده شدند

مسوولان محلی ولایت فاریاب می‌گویند که گروه طالبان پنج عراده موتر مملو از کمک‌های رمضانی ترکمنستان را در مسیر ولسوالی اندخوی تا شهر میمنه توقف داده و مقداری از مواد خوراکی را با خود برده‌اند. به سخن آنان این محموله‌های کمکی پس از چاشت دیروز (دوشنبه، پانزدهم‌ ثور) در شاهراه «نمبر یک» در مربوطات ولسوالی شیرین‌تگاب از سوی طالبان توقف داده شده است.

دفتر رسانه‌یی والی فاریاب در یک خبرنامه‌یی تأیید می‌کند که طالبان 10درصد مجموع کمک‌های بشردوستانۀ کشور ترکمنستان را به قرارگاه‌های نظامی‌شان انتقال داده‌اند و موترهای مملو از سبزی‌جات را در هوای گرم نگه‌داشته‌اند.

احمد جاوید بیدار، مسوول رسانه‌یی مقام ولایت فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «حکومت محلی فاریاب تصمیم داشت مواد کمک‌ شده را بدون درنظرداشت وضعیت امنیتی و ساحۀ حاکمیت گروه‌های مخالف مسلح دولت، به همۀ ولسوالی‌ها در اختیار نیازمندان قرار دهد، اما گروه طالبان 10درصد این کمک‌ها را با خود برده‌اند و این کار طبعاً از سهم ولسوالی شیرین‌تگاب می‌کاهد.» آقای بیدار می‌افزاید که محمولۀ کمک‌های بشردوستانه ترکمنستان به مناسبت ماه رمضان، سهم نیازمندان ولایت فاریاب است و طالبان نباید از این کمک‌ها استفادۀ سیاسی کنند.

مسوول رسانه‌یی مقام ولایت فاریاب خاطرنشان می‌سازد که موترهای حامل این محمولۀ کمکی ترکمنستان هنوزهم پیش طالبان است، اما تلاش‌ها جریان دارد تا هر چه زودتر این مواد غذایی به شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب منتقل شوند. به گفتۀ او، تخم‌مرغ و سبزی‌جات نیز در این محموله‌ها شامل است و گروه طالبان این محموله‌ها را در هوای گرم بالاتر از 30 درجه سانتی‌گراد، توقف داده‌اند.

محموله‌های مواد خوراکی شامل، سبزیجات، چاکلیت، نوشابه، بیسکویت و تخم‌مرغ است که روز شنبه، سیزدهم ثور از سوی کشور ترکمنستان زیر عنوان کمک‌های بشردوستانه رمضانی به مقامات محلی ولایت فاریاب تسلیم داده شد. صلاحیت توزیع این کمک‌ها برعهدۀ محمدسرور دانش، معاون دوم رییس جمهور است.

افزون بر این، سلطان سنجر، ولسوال اندخوی اضافه می‌کند که گروه طالبان سه روز پیش (شنبه، سیزدهم ثور) یک موتر حامل مواد خوراکی را در مربوطات ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب توقف داده بودند، اما با پادرمیانی بزرگان منطقه، به این موتر اجازۀ عبور داده شده است. گروه طالبان از این پیش نیز به گروگان‌گیری و باج‌گیری در مسیر شاهراه‌های کشور متهم هستند.