75636034_413048276311426_5952936989945757696_n

باشندگان نه ولسوالی تخار به خدمات‌صحی دست‌رسی ندارند؛ طالبان کلینیک‌های دولتی را بستند

عرفان برزگر

01 March 2020

طالبان روز گذشته شماری از مراکز صحی دولتی را در هفت ولسوالی ماورای کوکچۀ تخار بستند، اما امروز یک‌شنبه نیز شماری مراکز صحی در ولسوالی بهارک و اشکمش تخار نیز بسته شده است. ولسوالی بهارک در 15 کیلومتری شهر تالقان، مرکز تخار قرار دارد.

منابع محلی از تخار گزارش می‌دهند که در پی تهدید طالبان بر کارکنان صحی در ولسوالی‌ها، درمانگاه‌های دولتی قادر به عرضۀ خدمات نیستند.

یک منبع محلی که نمی‌خواهد از او نام برده شود، می‌گوید روز گذشته 20 مرکز صحی در ولسوالی‌های دشت‌قلعه، ینگی‌قلعه، خواجه بهاوالدین، چاه‌آب، درقد، رستاق و خواجه‌غار بسته شده بود، اما امروز دو مرکز در ولسوالی بهارک و یک مرکز دیگر در ولسوالی اشکمش نیز بسته شده است.

به گفتۀ این منبع از جمله مراکز صحی بسته شده در 9 ولسوالی، دو شفاخانه در ولسوالی رستاق و دشت‌قلعه نیز شامل است.

با این حال جواد هجری سخن‌گوی والی تخار می‌گوید که حکومت تلاش دارد این چالش را حل بسازد تا مردم دوباره به خدمات صحی دولتی دست‌رسی داشته باشند.

روز گذشته مقامات محلی در تخار اعلام کردند که طالبان از مووسساتی که در بخش صحت کار می‌کنند مطالبۀ پول، آمبولانس و استخدام شماری از افرادشان را در دمراکز صحی دولتی کردند که پس از بر آورده نشدن این خواست، به بستن مراکز صحی اقدام نموده‌اند.

طالبان پس از ختم دورۀ کاهش خشونت و هم‌زمان با امضای توافق‌نامه میان آمریکا و این گروه، به بستن مراکز صحی دولتی در تخار اقدام کرده اند.