شلیک هاوان

بر اثر شلیک هاوان از سوی نیروهای خیزش مردمی در غور چهار غیرنظامی جان باختند

عاطفه غفوری

11 August 2020

فعالان مدنی در ولایت غور می‌گویند که دست‌کم چهار غیر نظامی بر اثر پرتاب هاوان از سوی نیروهای خیزش مردمی در ولسوالی «دولتیار» این ولایت جان باخته‌اند.

حسن حکیمی، مسوول نهادهای مدنی غور می‌گوید که این رویداد عصر روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ اسد) در روستای قاضی‌های این ولسوالی رخ داده است. آقای حکیمی می‌افزاید که در این رویداد چهار فرد ملکی کشته شده و پنج غیر نظامی دیگر زخم برداشته‌اند.

جمعه‌گل یعقوبی، رییس صحت عامۀ ولایت غور نیز وقوع این رویداد را تأیید می‌کند. آقای یعقوبی می‌گوید که دست‌کم شش زخمی بر اثر این رویداد به شفاخانۀ ولایتی غور منتقل شده‌اند. به سخن او، در این میان پنج کودک و یک زن جوان شامل است.

با این حال، فرماندهی پولیس ولایت غور نیز پرتاب هاوان بر این منطقه از سوی نیروهای خیزش مردمی را تأیید می‌کند. معروف رامش، سخنگوی پولیس غور اما می‌گوید که این هاوان پس از آغاز درگیری میان نیروهای خیزش مردمی و جنگ‌جویان طالبان پرتاب شده است. به گفتۀ او، تاکنون گزارش دقیقی از تلفات غیرنظامیان در این درگیری به آنان نرسیده است.

فعالان مدنی در ولایت غور خواستار تحقیق کمیسیون حقوق بشر در پیوند به این رویداد هستند. مسوولان نهادهای مدنی در غور از دولت و کمیسیون حقوق بشر می‌خواهند که برای شناسایی و محاکمۀ عاملان این رویداد تلاش کنند. تا کنون جزییات بیش‌تری از این رویداد در دسترس نیست. باوجود تماس‌های پی‌هم، مسوولان محلی ولایت غور حاضر به پاسخ‌دهی در پیوند به این رویداد نشدند.