آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا

بلینکن: کلید رفع تحریم‌های بین‌المللی از طالبان پشت میز مذاکره نهفته است

neshananews

29 July 2021

آنتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که کلید رفع تحریم‌های بین‌المللی از گروه طالبان در پشت میز گفت‌وگوهای صلح نهفته است.

به نقل از سایت خبری «هندوستان تایمز» آقای بلینکن دیروز (چهارشنبه، ششم اسد) در یک نشست مشترک خبری در دهلی‌نو گفته است که طالبان سرگرم قصاوت و بی‌رحمی بسیار عمیق در برابر مردم افغانستان هستند.

آقای بلینکن می‌افزاید که طالبان همواره می‌گویند که به دنبال مشروعیت بین‌المللی هستند و می‌خواهند روابط خوبی با جامعۀ جهانی داشته باشند. به سخن او، اکنون رفع تحریم‌ها از این گروه و بیرون شدن نام رهبران طالبان از فهرست‌های سیاه تنها با ادامۀ گفت‌وگوهای صلح ممکن خواهد بود.

وزیر خارجۀ امریکا با اشاره به تلاش طالبان برای تصرف افغانستان از راه نظامی می‌گوید که در این صورت افغانستان یک دولت منفور خواهد داشت که جامعۀ جهانی آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

وزیر خارجۀ امریکا خاطرنشان می‌سازد، اگر طالبان به دنبال مشروعیت بین‌المللی هستند پس باید به بدرفتاری با مردم افغانستان پایان دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در جریان سه ماه گذشته طالبان همزمان با تصرف برخی از ولسوالی‌های کشور به شکل مکرر به جرایم جنگی و نقض حقوق بشری متهم شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌المللی در اعلامیه‌های جداگانه جنگ‌جویان این گروه را در کندز، فاریاب و ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار به ارتکاب جرایم جنگی و نقض حقوق بشر متهم کرده است.