واگا

بندر واگۀ هند تا دو روز دیگر به روی صادرات افغانستان باز می‌شود

neshananews

13 July 2020

بندر واگه که در مرز پاکستان و هند موقعیت دارد، قرار است تا دو روز دیگر به روی صادرات افغانستان به گونۀ رسمی باز شود. کالاهای بازرگانی کشور از طریق این بندر از مسیر پاکستان وارد هند می‌شوند.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد امروز (دوشنبه، ۲۳ سرطان) در توییتی نوشته است: «صادرات افغانستان در ۱۵ جولای از طریق بندر واگۀ پاکستان با توجه به میکانیزم جلوگیری از گسترش ویروس کرونا دوباره آغاز می‌شود.» وزارت خارجۀ پاکستان نیز می‌گوید که این بندر به روز چهارشنبه هفتۀ روان (25 سرطان) بر اساس درخواست ویژۀ حکومت افغانستان و پس از تطبیق تفاهم‌نامه‌یی در رابطه به جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، باز خواهد شد.

وزارت خارجۀ پاکستان در خبرنامه‌یی می‌گوید: «پاکستان تجارت دو جانبه (با افغانستان) و تجارت ترانزیت افغانستان را در همۀ گذرگاه‌های مرزی به وضعیت پیش از شیوع بیماری کووید ۱۹ بازگردانده است.»

این در حالی است که حکومت پاکستان در اوایل ماه حمل سال روان خورشیدی (۱۳۹۹) پس از شیوع ویروس کرونا در افغانستان، گذرگاه‌های کشورش با افغانستان را بست. اما اخیراً گذرگاه‌های این کشور به روی کالاهای بازرگانی افغانستان باز شده است.