سرچل

بیش از دو هزار نفر در ولایت سرپل در قرنطینۀ خانه‌گی قرار دارند

محمدجان آریا

25 April 2020

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت سرپل می‌گویند که از آغاز شیوع ویروس کرونا «کووید 19» در کشور تاکنون 2هزار و 235 باشندۀ این ولایت که از کشور ایران برگشته‌اند، به قرنطینۀ خانه‌گی توصیه شده‌اند. به گفتۀ آنان، این افراد به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا توصیه شده‌اند که در خانه‌های‌شان بمانند و از گشت‌وگذار در شهر و بازدید از دوستان و اقارب خودداری کنند.

نوراحمد اسحاق‌زی، رییس صحت عامۀ ولایت سرپل در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که با قرنطینه شدن این افراد، از گسترش ویروس کرونا در این ولایت جلوگیری شده است. آقای اسحاق‌زی می‌افزاید: «وضعیت در ولایت سرپل تحت مدیرت است و فعلاً تنها پنج فرد مشکوک به ویروس کرونا در تجریدگاه شفاخانۀ ملکی ولایت سرپل بستری هستند که به زودی نتایج آزمایش‌شان معلوم خواهد شد.»

هفتۀ گذشته مسوولان صحی ولایت سرپل از تأخیر در روشن شدن نتیجۀ آزمایش‌های افراد مشکوک به کرونا شکایت داشتند. انتقادشان این بود که در مواردی حتا پس از ده روز، نتایج افراد مشکوک به ویروس کرونا در آزمایشگاه شهر مزارشریف، مشخص نمی‌شود. اکنون اما آقای اسحاق‌زی با ابراز خرسندی می‌گوید که این مشکل برطرف شده است. به گفتۀ او، این روزها نتیجۀ نمونه‌های مشکوک بین یک تا دو روز مشخص می‌شود.

آقای اسحاق‌زی نبود (ICU) یا بخش مراقبت‌های جدی را در تجریدگاه ویژۀ «کووید 19» و کمبود برخی از نیازمندی‌های صحی را از مشکلات ریاست صحت عامۀ ولایت سرپل عنوان می‌کند. او می‌گوید: «ما نیازمندی‌های صحی خود را فهرست کردیم و به مقام ولایت سرپل روان کردیم و منتظر هستیم که این وسایل و تجهیزات مورد نظر در اختیار ما قرار بگیرد.»

این درحالی است که ریاست جمهوری کشور هفتۀ گذشته حدود 20 میلیون افغانی را به خاطر مبارزه با ویروس کرونا در اختیار مقام ولایت سرپل قرار داده است. مسوولان ریاست صحت عامۀ سرپل اما هنوزهم چشم‌ به ‌راه تأمین نیازمندی‌های صحی‌شان هستند.

مرکز ولایت سرپل از دو هفته به این‌سو در نخستین مرحلۀ قرنطینه قرار دارد. بیش‌تر رستورانت‌ها و امکان مزدحم شهر به روی رفت‌وآمد و فعالیت‌های بازرگانی تعطیل شده است. در این ولایت تنها نتیجۀ یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا مثبت گزارش شده بود. مسوولان صحی ولایت سرپل می‌گویند که این فرد سه روز پیش صحت‌یاب شده و از شفاخانه مرخص شده است.