گل کچالو

تجلیل از چهارمین جشنوارۀ گل کچالو در بامیان؛ ۹۵ ذخیره‌گاه کچالو به بهره‌برداری سپرده شد

neshananews

26 July 2020

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از تجلیل چهارمین جشنوارۀ «گل کچالو» در بامیان خبر می‌دهد. مسوولان این وزارت می‌گویند که همزمان با تجلیل از این جشنوارۀ محلی 95 ذخیره‌گاه کچالو در این ولایت به بهره‌برداری سپرده شده است.

بر اساس خبرنامۀ وزارت زراعت، آبیاری و مالداری کشور این جشنوارۀ محلی امروز (یک‌شنبه، پنجم اسد) برگزار شده است. حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت در این جشنواره می‌گوید که به دلیل اهمیت کچالو و مصونیت غذایی کشور از ناحیۀ کچالو، تجلیل از جشنوارۀ «گل کچالو» مهم است و این جشنواره بزرگ‌ترین بازاریابی برای کچالوی بامیان شمرده می‌شود.

آقای غفوری می‌افزاید که بامیان از نظر تولید کچالو در میان ولایت‌های کشور پیش‌تاز است و در این ولایت سالانه بیش از ۳۰۰ هزار متریک تُن کچالو تولید می‌شود. آقای غفوری تأکید می‌ورزد که «سالانه در فصل زمستان به دلیل کمبود ذخیره‌گاه، با کمبود کچالو در بازار مواجه می‌شویم و به همین خاطر نیاز است که تولید کچالو از ۳۰۰ هزار تُن به بیش از ۴۰۰ هزار تُن در سال برسد و در عین حال شمار ذخیره‌گاه‌ها نیز بیش‌تر شود.»

معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت از فعالان بخش خصوصی می‌خواهد تا در تولید کچالو و سایر تولیدات بامیان سرمایه‌گذاری کنند. به سخن او، وزارت زراعت آماده است با بخش خصوصی در کشت و تولید کچالو پنجاه درصد کمک مالی کند.

به نقل از خبرنامۀ وزارت زراعت، آقای غفوری در چهارمین جشنوارۀ گل کچالو در بامیان خاطرنشان ساخته است که سال آینده کار ساخت یک سردخانۀ بزرگ با ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ تُن برای نگهداری میوه‌جات در بامیان آغاز می‌شود. به گفتۀ او، امسال نیز ۲۰۰ ذخیره‌گاه کچالو از طریق مدیریت محصولات زراعتی، ۹۵ ذخیره‌گاه دیگر از طریق پروژۀ زنجیرۀ ارزشی باغ‌داری و ۴۲ ذخیره‌گاه دیگر برای نگهداری پیاز در این ولایت ساخته می‌شوند.

گفتنی است که بر اساس معلومات وزارت زراعت در قالب این برنامه‌ها، برای ۲۰ تن از خانم‌های زراعت‌پیشۀ بامیان، ماشین‌های خشک‌کنندۀ میوه و سبزی، توزیع می‌شود.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی در ولایت بامیان حدود پنجاه هزار دهقان مصروف کشت و تولید کچالو هستند و این ولایت از عمده‌ترین تولیدکننده‌گان‌ کچالو در سطح کشور است.