ترمپ

ترمپ: سربازان امریکایی در افغانستان باید تا پایان امسال میلادی به خانه برگردند

neshananews

08 October 2020

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالت متحدۀ امریکا می‌گوید که سربازان باقی‌ماندۀ امریکایی در افغانستان باید تا پایان سال روان میلادی به خانه بازگردند.

آقای ترمپ امروز (پنج‌شنبه، هفدهم میزان) در برگۀ توییترش نوشته است که شمار اندکی از سربازان امریکایی که هم‌اکنون در افغانستان به سر می‌برند، باید تا پایان سال به خانه بازگردند.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی دونالد ترمپ در انتخابات پیشین ریاست جمهوری امریکا به شمار می‌رود. آقای ترمپ تاکنون در حدودی این تعهدش را عملی کرده است.

در حال حاضر کمتر از پنج هزار سرباز امریکایی در افغانستان مستقر هستند. بر اساس زمان‌بندی خروج این نیروها طبق موافقت‌نامۀ صلح این کشور با طالبان، این سربازان نیز قرار است تا پنج ماه دیگر افغانستان را ترک کنند.

این در حالی است که باوجود آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر تاکنون پیشرفتی در این گفت‌وگوها رونما نشده است.

در تازه‌ترین مورد، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان از آن چه تلاش برای شکستن بُن‌بست گفت‌وگوهای جاری قطر خوانده می‌شود به دوحه سفر کرده است، اما بر اساس ادعای منابع، طالبان میانجی‌گری خلیل‌زاد برای شکستن این بُن‌بست را نپذیرفته‌اند.

با وجود این، آقای خلیل‌زاد تأکید کرده است که امریکا برای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس سرتاسری و پایدار در افغانستان بر طرف‌های مذاکره‌کننده فشار وارد خواهد کرد.