IMG-20201005-WA0018

ترکمنستان برای میزبانی از نشست‌های آتی صلح اعلام آمادگی کرد

neshananews

05 October 2020

وزارت امور خارجۀ افغانستان، اعلام کرده است که ترکمنستان برای میزبانی از نشست‌های آتی صلح بین دولت افغانستان و طالبان اعلام آمادگی کرده است.

این وزارت امروز(دوشنبه سیزدهم میزان) در یک اعلامیه می‌گوید که رشید مرادوف، وزیر خارجه ترکمنستان بامداد امروز در جریان یک گفت‌‌وگوی تیلفونی با سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان آمادگی کشورش را برای میزبانی از نشست‌های آتی صلح اعلام کرده است.

در اعلامیه آمده است که آقای مرادوف، آغاز گفت‌وگوهای مستقیم بین هیأت مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان را گام مهم در راستای یافتن یک راه حل سیاسی برای ختم جنگ در کشور عنوان کرده است.

به نقل از اعلامیه، وزیر خارجۀ ترکمنستان خاطر نشان می‌سازد که این کشور برای میزبانی از نشست‌های آتی صلح افغانستان آمادگی کامل دارد و از پروسۀ صلح نیز به صورت جدی حمایت خواهد کرد.

بر اساس معلومات وزارت خارجه، حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان نیز در این صحبت تیلفونی ضمن قدردانی از حمایت ترکمنستان از پروسه صلح، خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی این کشور بر اموال تجارتی افغانستان شده است.

گفتنی است که روابط تجاری افغانستان و ترکمنستان اخیرا سیر صعودی را طی کرده است. در 22 سپتمر امسال دو کشور چهار سند همکاری دربخش‌های ترانزیت تکنالوژی، گاز مایع و انرژی امضا کردند.

انتظار می‌رود ترکمنستان در کنار سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی به شریک عمدۀ اقتصادی افغانستان در سالهای پی‌شرو تبدیل شود.