IMG-20200305-WA0013

تشدید تدابیر برای کنترول ویروس کرونا در هرات

عاطفه غفوری

05 March 2020

اداره محلی هرات می‌گوید، تدابیر پیش‌گیرانه به هدف کنترول و جلوگیری از شیوع ویروس کوئید۱۹ یا کرونا در این ولایت را شدت بخشیده است.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در نشستی خبری گفت که با توجه به احتمال افزایش افراد مشکوک به این بیماری، توقف فعالیت اماکن عمومی مانند تالارها، حمام‌ها و برگزاری مراسم ختم در این ولایت با نظارت بیشتری انجام خواهد شد.

هم‌زمان ادارۀ صحت‌عامۀ هرات نیز از بهبود امکانات صحی برای کنترول این بیماری خبر داد و گفت، بزودی نیروی انسانی و امکانات بیشتری در اختیار این اداره برای کنترول ویروس کرونا در هرات قرار خواهد گرفت.

این در حالیست که وزارت صحت عامه از افزایش شمار واقعات مشکوک به کرونا در کشور خبر می‌دهد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت امروز در نشستی خبری گفت تا کنون ۸۱ واقعه مشکوک به کرونا در لابراتوارهای کشور آزمایش شده و تنها یک مورد مثبت در هرات تثبیت شده است.

این موارد از ولایت‌های هرات، فراه، غور، هلمند، کابل، غزنی، مزارشریف، فاریاب و بغلان ثبت شده‌اند.

اما وزیر صحت گفت که وضعیت تنها فرد مبتلا به این ویروس در کشور کاملا خوب است و تنها برای مراقبت‌های بیشتر زیر نظر قرار دارد.

آقای فیروز، گریزی هم به مرزهای افغانستان زد و گفت که ادامۀ ورود بی‌حد و مرز شهروندان افغانستان از ایران، برای کشور خطرناک است.

او گفت که ظرف دو هفتۀ اخیر بیش از ۵۰ هزار تن از مرزهای مشترک افغانستان با ایران وارد کشور شده‌اند.

امری که با نگرانی شورای ولایتی هرات نیز روبرو شده است.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید، از آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، روزانه بیش از ۲ هزارتن از مرز اسلام قلعه وارد هرات می‌شوند.

او خواهان توجۀ جدی مقامات به این امر و تقویت تدابیر صحی در مرز با ایران شد.

حدود دو هفته از تثبیت نخستین واقعه ابتلا به کرونا در کشور می‌گذرد.

با اعلام این رویداد، حالت اضطرار در ولایت هرات برقرار شد. شرایطی که حضور در تجمع‌های بزرگ، فعالیت تالارها و مراکز شلوغ را با محدودیت و حتا تعطیلی کامل مواجه ساخت.

اما هنوز نگرانی از گسترش این ویروس در کشور با توجه به آنچه از سوی مردم عدم کنترول کافی مرزها عنوان می‌شود پا برجاست.