خماب

تصفیۀ کامل ولسوالی خم‌آب؛ دو فرمانده کلیدی طالبان در جوزجان کشته شدند

محمدجان آریا

12 April 2020

مسوولان امنیتی در ولایت جوزجان از تصرف کامل مرکز و روستاهای ولسوالی خم‌آب خبر می‌دهند و می‌گویند در ادامۀ عملیات مشترک نیروهای امنیتی زیر نام «شاهین 224» دو فرمانده کلیدی گروه طالبان در این ولایت کشته شده‌اند.

محمد حنیف رضایی، مسوول رسانه‌یی قول اردوی 209 شاهین امروز یک‌شنبه، 24 حمل در صحبت با خبرگزاری نشانه گفت: «نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در پی عملیات زمینی و هوایی، همۀ ساحات مربوط به ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان را تصرف کردند، اما درگیری‌های پراکنده در این ولسوالی هنوزهم جریان دارد.»  آقای رضایی افزود: «در ادامۀ عملیات مشترک نیروهای نظامی دو فرمانده کلیدی طالبان به نام‌های ملارحیم و ملاجمه در جریان درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.»

مسوولان امنیتی بامداد دیروز تنها از تصرف ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس این ولسوالی خبر دادند. آقای رضایی می‌گوید که پس از چاشت دیروز در ادامۀ عملیات نظامی در ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان، همۀ روستاهای این ولسوالی به تصرف نیروهای نظامی کشور درآمد. به گفتۀ او، نیروهای امنیتی در حال حاضر مصروف تحکیم پاسگاه‌های نظامی و بازسازی ساختمان ولسوالی و ساختمان فرماندهی پولیس این ولسوالی هستند.

در همین حال، معروف آذر، مسوول رسانه‌یی مقام ولایت جوزجان می‌گوید که در عملیات پاک‌سازی و بازپس‌گیری ولسوالی خم‌آب 31 طالب مسلح کشته شده و 24 جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند. آقای آذر می‌افزاید: «پایگاه‌های مهم طالبان مسلح نابود شده و منطقۀ استراتژیک آنان در ساحه (دیو قلعه) نیز تخریب شده است.» آنان اما از وارد شدن تلفات به نیروهای نظامی کشور چیزی نگفته‌اند.

مسوولان امنیتی می‌گویند که پس از تصرف کامل نیروهای امنیتی بر مرکز و روستاهای ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان، اکنون درگیری‌های پراکنده در اطراف مرز مشترک افغانستان و ترکمنستان در کنار دریای آمو، ادامه دارد و تلاشی خانه‌های مشکوک در این منطقه نیز آغاز شده است.

گروه طالبان اما سقوط این ولسوالی را به دست نیروهای ارتش تکذیب کرده‌اند. آنان در خبرنامه‌یی به رسانه‌ها مدعی شده‌اند که هنوزهم مرکز ولسوالی خم‌آب در تصرف آنان است.

ولسوالی خم‌آب ولایت جوزجان حدود دو سال پیش به دست گروه طالبان سقوط کرد. از آن‌جایی‌ که ولسوالی خم‌آب در کنار دریای آمو و هم‌مرز با کشور ترکمنستان است. این ولسوالی از اهمیت استراتژیک ویژه برای دولت و مخالفان مسلح برخوردار است.