IMG-20201221-WA0032

تیفا: عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی مانع جدی فراروی برگزاری انتخابات است

neshananews

21 December 2020

 تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، عملی نشدن اصلاحات انتخاباتی، شهروندان را به انتخابات بی‌باور کرده و مانع جدی فراروی برگزاری این پروسه تلقی می‌شود.

این نهاد امروز(دوشنبه، اول جدی)با نشر یک اعلامیه از تصمیم کمیسیون انتخابات مبنی بر برگزاری انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، انتخابات شوراهای ولایتی، ولسوالی‌ها و شهرداری‌ها در ماه میزان سال آینده انتقاد می‌کند.

این نهاد می‌گوید که برگزاری غیر شفاف و تقلب‌آمیز انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری اخیر شهروندان را به این پروسه بی‌باور کرده است. این نهاد همچنان جاری بودن روند صلح و نا‌امنی را چالش‌های دیگر فراروی برگزاری انتخابات می‌خواند که به باور تیفا روی اشتراک مردم در این پروسه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تیفا خاطر نشان می‌سازد که نظام انتخاباتی به اصلاحات جدی ضرورت دارد و عدم اعمال این اصلاحات نیز مانع جدی فراروی برگزاری این روند تلقی می‌شود.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از کمیسیون انتخابات می‌خواهد که فضای سیاسی را برای برگزاری انتخابات‌ یاد شده مدنظر گرفته و برای تقویت باورمندی مردم به این پروسه اصلاحات بنیادین در نظام انتخابات به میان بیاورد.

گفتنی است که کمیسیون انتخابات دو روز پیش آمادگی‌اش را برای برگزاری انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها  و شهرداری‌ها به گونۀ هم‌زمان در ماه میزان سال آینده اعلام کرد. این کمیسیون از حکومت خواست که ضمن تهیۀ بودجۀ این پروسه‌ها امنیت انتخابات را نیز در زمان یاد شده تامین کند.