فیض-اباد

ثبت دومین واقعۀ مثبت کرونا در بدخشان

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان از ثبت یک واقعۀ تازۀ ویروس کرونا در شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت خبر داده‌اند. به گفتۀ آنان، با ثبت این واقعۀ مثبت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا «کووید 19» در بدخشان به دو نفر افزایش یافت.

نوشین گهر کریمی، معاون ریاست صحت عامۀ بدخشان امروز شنبه، شانزدهم حمل به خبرگزاری نشانه گفت: «این واقعۀ در شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان ثبت شده و فرد مبتلا پیشینۀ سفر به هیچ کشور و یا ولایت دیگر را نداشته است.»

آقای کریمی افزود: «ثبت این واقعه بدون این‌که فرد مبتلا سفر خارجی داشته باشد، نشان می‌دهد که انتشار ویروس کرونا در بدخشان به حالت گردش اجتماعی درآمده است.» او هشدار داد در صورتی که باشنده‌گان این ولایت به رهنمودهای بهداشتی عمل نکنند، خطر انتشار این ویروس به سرعت در میان مردم وجود دارد.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان می‎گویند که از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون 30 نمونۀ مشکوک را جهت آزمایش به کابل فرستاده‌اند که از این میان تنها دو مورد آن مثبت و نتایج 28 مورد دیگر منفی بوده است.

پس از ثبت نخستین واقعۀ مثبت کرونا در بدخشان، این ولایت هفتۀ گذشته به قرنطینه رفت، اما آن‌چنانی ‌که دیده می‌شود طرح قرنطینه از سوی باشنده‌گان این ولایت جدی گرفته نمی‌شود.

معاون صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که حکومت محلی این ولایت افزون بر وضع قیود گشت‌وگذار و تسریع روند آگاهی دهی، ساختمان دانشکدۀ انجینری دانشگاه بدخشان را نیز جهت قرنطینه و درمان افراد مبتلا به ویروس «کووید 19» اختصاص داده است.

بر بنیاد رهنمودهای صحی، مردم باید برای پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا در خانه‌های شان بمانند و از تجمع و برگزاری مراسم عمومی خودداری کنند. شستن مکرر دست‌ها در صورت بیرون شدن از خانه و استفاده از پوزبند (ماسک) و دست‌کش، توصیۀ دیگری مسوولان صحی برای باشنده‌گان بدخشان است.

مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که برای تطبیق رهنمودهای صحی، کمیته‌های آگاهی دهی را در سراسر ولسوالی‌های این ولایت به کار گماشته‌اند.